Flere lademuligheter i Nordland

Fortums nye ladested på Shell i Fauske ligger ypperlig plassert ved E6. Det er en stor fordel for elbilister som har tenkt seg både nordover og sørover i sommer.

– Dette ladestedet ligger meget godt plassert rett ved E6 og vil være til god nytte for mange på vei gjennom Fauske- og Bodø-området, forteller leder i Fortum Charge & Drive, Jan Haugen Ihle.

Ladestedet har fått oppført to hurtigladere med CHAdeMO og CCS/Combo og 22 kW Type 2-lader. Adressen er Storgaten 51, 8200 Fauske.

Lading og en matbit

For elbilister på langtur er dette en flott sjanse til å fylle opp sitt eget batteri, samtidig som bilen gjør det samme. St1 Norge drifter alle Shell-stasjonene i landet, og ser verdien i å ha et godt utbygd ladenettverk

– For St1 er det viktig å bygge opp et godt ladenettverk for elbiler, og akkurat denne strekningen er gull verdt for å knytte landsdelene sammen slik at flere med elbil kan kjøre over lengre avstander. Det er også gode tilbud i butikken der folk som stopper for å lade, kan komme innom og benytte seg av mens de venter på at bilen skal bli ferdig oppladet, sier etableringssjef i St1 Norge, Bård Granerud.

Bygger videre

Fortum fortsetter å bygge videre i Nord-Norge. Innen slutten av året skal hele strekningen Mosjøen – Bodø ha et ladested for hver femte mil. Disse ladestedene har Fortum så langt i Nord-Norge:

Hattfjelldal, Mosjøen sentrum, Esso Mosjøen, Sandnessjøen, COOP Obs! Mo i Rana, Saltdal Turistsenter i Storfjord, Røkland Senter, Shell Mørkved i Bodø, Shell Fauske, Innhavet, Kiwi Osan i Svolvær, Vesterålen Bil AS, Setermoen og Avinor Tromsø Lufthavn.

Tar over ladestasjoner

I tillegg til utbyggingen av ladenettet på den nevnte strekningen, tar Fortum også over Nordkrafts ladestasjoner i Narvik.

– For kunder som er på vei nordover eller sørover er dette et naturlig stoppested som passer godt inn i vårt øvrige nettverk i Nord-Norge, sier Ihle.

Ladestedene støttes av Enova

Fortums utbygging av ladesteder langs E6 mellom Mosjøen og Bodø er støttet med midler fra Enova. På denne strekningen gjenstår tre lokasjoner i Korgen, Storforshei og Krokstrand.

– Lokasjonene skal i henhold til avtalen være ferdigstilt før 1. november 2017, men vi håper å ha mye klart i god tid før dette, sier Ihle.

I samarbeid med Enova bygger Fortum dessuten ladesteder for elbiler minst hver femte mil mellom Oslo-Trondheim, Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Stavanger-Bergen og Mosjøen-Bodø.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2000 ladestasjoner for elbil, hvorav 1500 av disse er i Norge, og benyttes av 80 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, St1 / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Bilder av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.