Fortum har utviklet et håndtak laget av resirkulert plast for å bekjempe COVID-19-viruset

Energi- og gjenvinningsselskapet Fortum går sammen med den største kjeden innen handel og service i Finland for å bekjempe COVID-19-viruset. Mandag 20. april lanseres Fortum Vipu, et bærekraftig håndfritt dørhåndtak laget av resirkulert plast fra Fortum Circo®, i Helsinki for å forhindre videre spredning av viruset.

Offentlige steder kan være store kilder til smittsomme sykdommer, og god håndhygiene er nøkkelen til å forhindre smitte. For å hjelpe i den pågående kampen mot COVID-19 har energi- og gjenvinningsselskapet Fortum utviklet et bærekraftig håndfritt dørhåndtak, Fortum Vipu (Virus Prevention Unit).

Håndtaket er laget av Fortum Circo®, et plastprodukt laget av gjenvunnet plast fra finske husholdninger, og gjør det enkelt å åpne dører med armen slik at man kan minimere berøring av håndtakene med håndflater og fingre. Håndtaket gir dermed plastavfall nytt liv samtidig som det beskytter mot smitte av viruset.

"For å hjelpe til med å bekjempe COVID-19, er vi nødt til å redusere berøring og unngå å ta på blant annet håndtak. Ved å skape innovative løsninger, kan vi forhindre spredning av viruset og gjøre folks daglige gjøremål tryggere. Vi tester nå de 3D-trykte håndtakene i butikker i Helsinki og hvis alt går som planlagt, er vi klare til å utvide produksjonen vår", sier kommunikasjonssjef i Fortum Stian Mathisen.

Prosjektet er et samarbeid med Finlands største kjede innen handel- og servicenæringen, S-gruppen, for å samle inn brukeropplevelser for videre produktutvikling.

Les mer: www.fortum.com/vipu

Se video

Fortum

Fortum Circo® - Recycled Plastics

Fortum Circo er et resirkulert plastprodukt laget av plastavfall fra finske husholdninger. Produktet har høy kvalitet og kan brukes i et bredt spekter av produkter.