Fortum hjelper IKEA med å bli grønnere

Nå lader IKEA sine elektriske varebiler for hjemtransport til kunder i Oslo-området med hurtigladere fra Fortum Charge & Drive.

I tråd med IKEAs mål om å tilby transport med nullutslipp til sine kunder innen 2025, er Fortum Charge & Drive stolte av å hjelpe til på veien mot målet.

– IKEA har vært en strategisk viktig partner for Fortum Charge & Drive siden 2016, hvor vi sammen har gjort det lettere å være elbilist med et godt ladetilbud på de fleste IKEA-varehus i Norge, forteller sjef for offentlig lading i Fortum Charge & Drive, Ole Gudbrann Hempel.

Å sørge for ladeløsninger til elektriske varebiler for hjemtransport, er noe Fortum ser på som et viktig bidrag til å redusere klima- og miljøutslipp. Det å legge til rette for en god overgang fra fossile drivstoffkilder til rene elektriske, for både kunder og leverandører, er et steg på vei mot det store målet.

– Det er helt naturlig for oss å bidra til at ikke bare kundene til IKEA tar valget over til elektrisk, men også leverandørene, som Bring i akkurat dette eksempelet, fortsetter Hempel.

Lade mens man laster

Med en hurtigladestasjon ved lasterampen kan bilen lades for neste kjøreoppdrag mens den lastes med varer. Det muliggjør overgangen fra diesel til elektrisk for hjemlevering hos IKEA.

– Selv om det i første omgang kun er snakk om to elektriske varebiler, så tenker vi at dette er et glimrende utgangspunkt for framtiden, og vi gleder oss til fortsettelsen av elektrifisering av varetransport, avslutter Hempel.

Fortum jobber, på samme måte som IKEA, fram mot en felles idé om helelektrisk transport av varer på norske veier.

Et godt samarbeid

Fortum og IKEA har vært på godfot siden de første ladestasjonene kom på plass i 2016.

– Gode samarbeid er nøkkelen for å lykkes med omstilling til et nytt og fossilfritt samfunn, og vi setter stor pris på samarbeidet vi har med Fortum Charge & Drive, sier bærekraftsjef i IKEA Norge, Anders Lennartsson.

Gode partnere er også essensielt for at IKEA skal nå sine mål om nullutslipp innen 2025.

– Vi jobber for å få all transport som skjer i regi av IKEA fossilfritt innen 2025. Som det ser ut i Norge nå, er sjansen stor for at det kan skje tidligere, og partnere som Fortum Charge & Drive og Bring er helt nødvendige for at vi skal nå målene våre, avslutter Lennartsson.

Business Manager Public Charging Service Norway, Ole Gudbrann Hempel, +47 40 63 99 43, ole.gudbrann.hempel@fortum.com

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2300 ladestasjoner for elbil, hvorav over 1800 av disse er i Norge, og benyttes av 100 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonald's, St1 / Shell, KIWI, YX/7-Eleven, IKEA, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Bilder av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.