Fortum kjøper tre norske vindkraftprosjekter på totalt 170 MW

Fortum har i dag inngått en avtale om kjøp av tre vindkraftprosjekter i Norge fra selskapet Nordkraft. Transaksjonen består av Nygårdsfjellet vindpark, som allerede er i drift, samt de planlagte prosjektene Ånstadblåheia og Sørfjorden. Fortum og Nordkraft skal samarbeide om bygging og drift av vindparkene.

Fortum forventer at transaksjonen vil bli avsluttet i løpet av første kvartal 2017. Transaksjonsverdien vil ikke offentliggjøres.

Fortum forbereder nå byggingen av Ånstadblåheia- og Sørfjord-prosjektene, som forventes å være ferdigstilt i 2018 og 2019. Den samlede installerte kapasiteten på de tre vindparkene vil være omtrent 170 megawatt (MW).

– Kjøpet av disse tre utmerkede vindkraftprosjektene er helt i tråd med vår strategi om å øke satsingen innen sol- og vindkraft. At alle er lokalisert i samme område i Norge muliggjør høy effektivitet i drift og vedlikehold. Jeg er også veldig fornøyd med samarbeidsavtalen med Nordkraft om bygging, drift og vedlikehold av vindparkene, sier Kari Kautinen, Senior Vice President, M&A and Solar & Wind Development i Fortum.

Vindparkene i Nygårdsfjellet, Ånstadblåheia og Sørfjord

Alle tre vindparkene er lokalisert i Nord-Norge. Prosjektene er eid og utviklet av Nordkraft-gruppen, og Vesterålskraft AS eier omtrent 9,5 prosent minoritetsandel i Ånstadblåheia-prosjektet.

Installert kapasitet og igangsetting

Nygårdsfjellet – 32 MW – 2006 og 2011

Ånstadblåheia – omtrent 50 MW – forventet 2018

Sørfjord omtrent – 90 MW – forventet 2019

Nordkraft

Nordkraft er et energikonsern med fokus på utvikling, utbygging, produksjon og distribusjon av fornybar energi. I tillegg har konsernet eierandeler i kraftomsetning og andre energirelaterte virksomheter. Konsernet eies av Narvik kommune (50,01 prosent), Troms Kraftforsyning og Energi AS (33,33 prosent) og Hålogaland Kraft (16,6 prosent).

Fortum

Fortum har som visjon å være ledende innen ren energi. Vi tilbyr våre kunder elektrisitet, varme og kjøling, samt andre energiløsninger som forbedrer livet for nåværende og kommende generasjoner. 64 prosent av vår kraftproduksjon er CO2-fri. Våre viktigste markeder er de nordiske og de baltiske landene, Russland, Polen og India. I 2015 hadde vi omtrent 8000 ansatte, og vi solgte for 3,5 milliarder euro. Fortums aksjer er notert på Nasdaq Helsinki.

I Norge består Fortums virksomhet i dag av salg av strømavtaler og Charge & Drive, Nordens mest omfattende nettverk av ladestasjoner for elbil.

Bilder fra Nygårdsfjellet vindpark til fri bruk for pressen kan hentes fra Fortums Flickr-side

Philippe Stohr, Vice President, Wind, Fortum, tlf: +33 6 3039 8223

Eirik Frantzen, administrerende direktør, Nordkraft. Epost eirik.frantzen@nordkraft.no, tlf 950 10 002

Tags: