Fortum og det russiske investeringsfondet RDIF skal bygge Russlands største solcellepark

Sammen med det russiske investeringsfondet RDIF skal Fortum bygge det som vil bli Russlands største solcellepark når den er satt i drift i 2022.

Solcelleparken skal bygges i Kalmykia sør i Russland, og vil ha en kapasitet på 116 megawatt. Prosjektet er en del av det nylig etablerte fellesforetaket mellom Fortum og RDIF, som allerede har vindkraftverk i Ulyanovsk og Rostov-regionene.

Prosjektet er i tråd med Fortums innsats om å utvide vind- og solporteføljen sin på land.

Planen er at solkraftverket skal bli satt i drift i andre halvdel av 2022. Den første byggefasen på 78 megawatt forventes å bli satt i drift i fjerde kvartal i 2021, mens de resterende 38 megawatt ferdigstilles i 2022.

Fortum er en av de største aktørene på markedet innen fornybar energi i Russland, og har en portefølje på 2 gigawatt innen vind og sol inkludert utviklings- og fellesforetaksprosjekter. 670 megawatt av denne kapasiteten er i drift.

For mer informasjon
Måns Holmberg, leder for Investor Relations og Financial Communications, +358 44 518 1518

Fortum er et europeisk energiselskap med virksomhet i over 40 land. Vi leverer strøm, gass, varme, kjøling og smarte løsninger som forbedrer ressurseffektiviteten. Vi vil involvere våre kunder og samfunnet til å bli med på omstillingen til en renere verden. Sammen med vårt datterselskap Uniper er vi den tredje største produsenten av CO2-fri strøm i Europa. Med omtrent 19 000 fagpersoner og en totalbalanse på ca. 69 milliarder euro har vi kompetansen og ressursene til å vokse og drive energiovergangen fremover. Fortumaksjen er notert på Nasdaq Helsinki og Uniperaksjen på Frankfurtbørsen.