Fortums nye samarbeid Valkea skal øke veksten i startups som jobber for en renere verden

Fortums nye startup-samarbeid Valkea støtter neste generasjons miljøvennlige og innovative startups. I løpet av de neste tre årene vil Fortum investere over 50 millioner euro i digitale B2B- og B2C-løsninger i energi- og bærekraftssektoren.

I tillegg til finansieringsmuligheter, vil Valkeas startups dra nytte av god tilgang til ekspertise og nettverk, industripartnere, pilotmuligheter og kontorlokasjoner for samarbeid.

I første omgang vil Valkea operere i seks land med hovedbase ved en av Nordens størstestartup-knutepunkt Maria 01 i Helsinki, og ha en startportefølje bestående av seks bedrifter. En av dem er Recharge, et ledende elbilladenettverk i Norden. Selskapet ble nylig verdsatt til 140 millioner euro, og er et godt eksempel på hvilke virksomheter Valkea støtter og er med å bygge.

I tillegg til Recharge har Valkea også to andre e-mobility startups i sin portefølje. The Digital Mobility Platform, bestående av Plugsurfing og Charge & Drive, som gjør elbillading lett ved å koble sammen ulike leverandører som Polestar, Nissan og Jaguar Land Rover for å tilby offentlige lademuligheter, og eFleetly som hjelper selskaper å styre elbilbatteriets livssyklus.

I tillegg til e-mobilitysektoren, jobber Valkeas startups med å redusere CO2 (Puro.earth), smartkonsumering (Barry) og Virtual Reality (VR)-teknologi i industrisektoren (eSite). Puro.earth er verdens første markedsplass for bedrifter for fjerning av CO2, mens eSite har gjort det mulig å opprettholde driften ved ulike anlegg på tross av COVID-19-restriksjonene ved å tilby fjernstyringsløsninger basert på VR-teknologi.

Ved å samle eksperter og etablere nettverk kan Valkea bidra til å bygge enda flere suksessfulle startups som jobber for en renere verden.

«Vårt mål er å bidra til vekst og muligheter ved å bruke vår interne ekspertise og vårt eksterne nettverk. Dette er en god mulighet for å støtte entreprenører som jobber for å skape en renere verden», sier Iikka Lassila, Chief Operating Officer of Valkea.

Startup-samarbeidet er et resultat av erfaringer fra Fortums tidligere innovasjonsinitiativer, og bygger på en beslutning fra 2018 om å forplikte seg til å investere 150 millioner euro i innovative teknologiselskaper som jobber med å redusere utslipp og løse klimautfordringene.

«Valkea er et godt eksempel på hvordan vi i Fortum jobber for å støtte både intern og eksterne innovasjon. Vår forpliktelse til å støtte innovative startups har bidratt til nye tjenester, forbedret effektivitet og økt kunnskap. Men viktigst av alt hjelper nye innovasjoner oss til å skape en renere verden, og det er det vi i Fortum jobber med hver dag», sier Arun Aggarwal, Senior Vice President of Fortum’s Business Technology unit.

Valkea samarbeider aktivt med internasjonale startup-fellesskap og er alltid på utkikk etter ambisiøse startups, investorer og partnere som jobber for å skape en renere verden. Se Valkeas nettside for mer informasjon.