Impossible Games vil ha det laveste karbonavtrykket noensinne for et internasjonalt friidrettsstevne

Tradisjonsrike Bislett Games går i 2020 uten tilskuere, men skal likevel gjennomføres under navnet Impossible Games. Fortum er med i utviklingen av årets stevne som arrangeres 11. juni.

Bislett Games er et av de mest tradisjonsrike idrettsarrangementene i Norge, og er en viktig arena for friidretten i både Norge og verden. Men med situasjonen verden står oppe i nå blir det umulig å arrangere friidrettslekene på tradisjonelt vis. Derfor har Bislett Games, i samarbeid med blant annet Fortum, gått sammen for å utvikle et nytt konsept som gjør at man likevel kan arrangere Bislett Games – uten tilskuere.

– Du har to muligheter; du kan resignere eller se på mulighetene. Sammen med blant annet Fortum valgte vi det sistnevnte. Vi har kastet oss rundt og er stolte av å ha kommet opp med et unikt kreativt konsept, «Impossible Games». Som navnet sier; dette var umulig, men vi gjorde det likevel, sier Bislett Games-sjef Steinar Hoen.

Idrett i et klimaperspektiv

Nyheten ble først blant annet omtalt på NRK, og på startstreken vil kjente norske friidrettsstjerner som brødrene Ingebrigtsen, Karsten Warholm og Karoline Bjerkeli Grøvdal være å finne. I tillegg til å være et idrettsarrangement som kan avholdes under koronakrisen, er det også det laveste karbonavtrykket noensinne for et internasjonalt friidrettsstevne.

– I Fortum har vi visjonen «Join the change for a cleaner world». Det preger måten vi jobber med våre sponsorater og samarbeidspartnere. I fjor laget vi The Green Rider sammen med Øyafestivalen, der artister gikk ut med sine egne miljøkrav – i år er vi også på laget til The Impossible Games med Bislett. Her utforskes det spennende muligheter som kan være aktuelle fra et klimaperspektiv lenge etter Covid-19, sier leder av Brand & Communication i Fortum Norge Morten Willumsen.

Nye grønne rekorder

Selv gleder han seg til å følge Impossible Games 11. juni fra Bislett Stadion – men denne gangen fra sofakroken. Blant annet skal Karsten Warholm løpe et sololøp hvor han skal prøve å sette ny verdensrekord på 300 meter hekk.

– Vi er stolte av å ha vært med på utviklingen av Impossible Games. Nå kan vi glede oss over nye, store idrettsprestasjoner på Bislett 11.juni som planlagt. Kanskje dette er en smakebit på fremtidens idrettsarrangement?, sier Willumsen.

Følgende øvelser vil bli gjort under «Impossible Games» på Bislett 11. juni:

• Karsten Warholm i verdensrekordforsøk på 300 meter hekk. Briten Chris Rawlinson har bestenoteringen utendørs med 34.48, mens Karsten faktisk har løpt fortere innendørs med 34.26.
  • Verdensmesteren i diskos fra Doha 2019, svenske Daniel Ståhl, skal kaste på Bislett mot landsmannen og VM-finalist Simon Pettersson og vår egen VM-finalist Ola Stunes Isene.
  • I stav skal verdensrekordholder Mondo Duplantis fra Sverige møte vår egen Sondre Guttormsen til duell på Bislett, men de konkurrerer også mot den tidligere verdensrekordholderen, den franske legenden Renaud Lavillenie, som parallelt hopper hjemme i sin hage i Pérignat-lès-Sarliève.
  • Karoline Bjerkeli Grøvdal skal med hjelp av wavelight-teknikken forsøke seg i et sololøp mot Grete Waitz sin norske rekord på 3000 meter. Rekorden lyder på 8.31.75.
  • Rekord-duell på 200 meter hekk mellom Amalie Iuel og Isabelle Pedersen.
  • Vår egen verdensmester på 100 meter fra fjorårets para-VM, Salum Kashafali, skal forsøke seg på en ny topptid på 100 meter.
  • Nordisk duell mellom vår egen Hedda Hynne og svenske Lovisa Lindh i delte baner på 600 meter.
  • Brødrene Ingebrigtsen skal delta, og kommer tilbake med hvilke løp de gjennomfører.

Brand & Communication manager Norway Morten Willumsen, 91 11 29 11, morten.willumsen@fortum.com