Nordens første lynladekorridor tar deg nå fra Oslo til Helsingfors

Nå er Fortum Charge & Drives lynladestasjon for elbiler innviet i Hälla utenfor Västerås i Sverige. Det betyr at lynladekorridoren fra Norge til Finland står klar.

– Med disse lynladestasjonene får Fortum Charge & Drives kunder muligheten til å benytte den maksimale ladehastigheten i de nye elbilmodellene som nå ruller ut på norske veier, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum.

Med innvielsen av ladestasjonen i Hälla utenfor Västerås i Sverige er den første korridoren med lynladestasjoner i Norden nå åpnet. Det betyr at Fortums ladekunder kan ta seg raskt og smidig med elbil fra Oslo via Stockholm til Helsingfors.

– Det er utrolig gøy å få denne siste biten av puslespillet på plass for Nordens første lynladekorridor. Lynladestasjonene leverer opp til 350 kilowatt effekt, 7 ganger mer enn dagens hurtigladestasjoner, og det gjør det mulig å kjøre 30 mil med bare 10 minutters lading, sier Mathisen.

Lynladestasjoner tilrettelegger for færre klima- og miljøutslipp

Fortum mener det er viktig å gjøre lading av elbil raskere og enklere for å få flere til å velge elbil som transportmiddel fremfor bensin- og dieselbil.

– I Norge står transportsektoren for en betydelig del av alle klimagassutslipp. Derfor er det så viktig å legge til rette for at det skal være enkelt og praktisk å velge elbil fremfor bensin- og dieselbil, og lynladestasjonene spiller en stor rolle i dette. Å redusere klimagassutslipp er dypt forankret i Fortums strategi, og å bidra til overgangen til utslippsfri transport er derfor ekstremt viktig for oss, sier Mathisen.

Eksisterende hurtigladestasjoner kan oppgraderes til lynladestasjoner

Fortum Charge & Drive har har omtrent 1800 ladestasjoner i Norge, og mange av disse har blitt etablert med ytterligere effekt tilgjengelig, så de enkelt kan oppgraderes til lynladestasjoner.

– Fortum har bygget ladestasjoner i Norge siden 2012, og vi har lenge tatt høyde for at fremtidens elbiler vil lades med høyere effekt enn det vi har vært vant med til nå. Vi gleder oss til å fortsette med utbyggingen av lynladestasjoner i Norge og resten av Norden, og vi håper både nåværende og fremtidige elbilister ser dette som et fint bidrag til utbredelsen av en utslippsfri bilpark, sier Mathisen.

Fortum Charge & Drives lynladekorridor består av ladestasjoner ved YX 7-Eleven ved Nygårdskrysset i Ås kommune utenfor Oslo, ved McDonald's Kristinehamn og McDonald's Hälla i Sverige i tillegg til ABC servicesenter i Lohja i Finland.

Fakta om ladehastigheter for elbil

Når elbilen lades hjemme skjer det vanligvis med mellom 3 og 11 kilowatts effekt. Dagens hurtigladestandard er begrenset til 50 kilowatts effekt, noe som også er maksimal ladeeffekt for et flertall av elbilene som finnes på markedet i dag. Nye elbilmodeller får stadig høyere ladekapasitet, og biler som kan benytte seg av lynladestasjonenes maksimale kapasitet på 350 kilowatts effekt er forventet i nær framtid.

Kommunikasjonssjef Stian Mathisen, 93 24 98 62, stian.mathisen@fortum.com

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2000 ladestasjoner for elbil, hvorav 1800 av disse er i Norge, og benyttes omtrent 100 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, St1 / Shell, KIWI, YX 7-Eleven, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Bilder av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.

Sitater

Med disse lynladestasjonene gir vi Fortum Charge & Drives kunder muligheten til å benytte den maksimale ladehastigheten i de nye elbilmodellene som nå ruller ut på norske veier.
Stian Mathisen, Fortum