Gigaset Communications øker både driftsresultat og lønnsomhet

​Europas markedsledere for DECT-telefoner opprettholder den positive utviklingen: Gigaset Communications GmbH har økt vekstresultatet vesentlig og forbedret produktiviteten i løpet av det første kvartalet av 2010. Omsetningen var 125 millioner euro totalt, noe som ga et driftsresultat på 17,7 millioner euro. Dette kan sammenlignes med samme periode i fjor, da omsetningen var 140 millioner euro og driftsresultatet var -17,6 millioner euro.

Resultatet viser tydelig at selskapets omstruktureringstiltak, der ARQUES Industries AG eier 80 prosent av aksjene, var vellykkede. Takket være fremgangsrike produkter i premiumsegmentet har Gigaset økt markedsandelen i Europa. Siden lanseringen denne våren har flaggskipet Gigaset SL400, ”Den minste Gigaset-telefonen noensinne”, vunnet flere priser, og topper rankinglisten i det prestisjefylte bransjetidsskriftet Connect med bedømmelsen ”meget bra” etterfulgt av andre kvalitetsprodukter fra Gigaset på listen. Lesere av Europas største telekommunikasjonstidsskrift stemte til og med Gigaset SL400 fram som ”Årets produkt” i DECT-kategorien.

Takket være stor etterspørsel etter Gigaset-produkter, er firmaets resultat over forventning. I 2009 har Gigaset Communications gjennomført omfattende kostnadsbesparende tiltak for å øke lønnsomheten, blant annet reduksjon i personale og fokus på kjernevirksomheten, som er telefoniprodukter. I 2010 forventer firmaet en omsetning på rundt 500 millioner euro og en kraftig forbedring i kapitalavkastning.
I løpet av første kvartal overgikk Gigaset til og med sine egne budsjettmål for inntekter og marginer, først og fremst på grunn av godt salg i Europa. På tross av at den totale omsetningen har gått ned fra år til år på grunn av salget av de tapsnedtyngede bredbånd- og WiMAX-divisjonene og Home Media i henholdsvis juli og oktober 2009, har marginene likevel økt.

Strategien som innebar å konsentrere seg på kjernevirksomheten telefoni og å posisjonere varemerket i premiumsegmentet, var et vellykket satsningsområde. Salget av sidevirksomheter og reduksjon av arbeidsstyrken viste seg å være en fremgangsrik strategi allerede i 2009, og i år har firmaet forbedret effektiviteten ytterligere.

For ytterligere informasjon:
Georg Sahnen Head of Corporate Communications/Gigaset Communications GmbH Phone: +49 (0)89 722 541 57, e-post:
georg.sahnen@gigaset.com eller Titti Hagenfeldt, Marketing Manager
Gigaset Communications Sverige AB, e-post:
titti.hagenfeldt@gigaset.com +46 73-982 95 34

Gigaset Communications GmbH er en av verdens største produsenter av trådløse telefoner, og åpenbar markedsleder for DECT-telefoner i Europa. Du kan finne ut mer på
http://www.gigaset.com Selskapet, som har hovedkontor i München, utvikler, produserer og distribuerer høykvalitetsprodukter under varemerket Siemens Gigaset. Porteføljen inkluderer telefoner for faste nettverk og VoIP-enheter. Hovedproduksjonsstedet er i Bocholt, Tyskland, hvor Gigaset-produktene produseres iht. de strengeste standarder for kvalitet og miljø. Gigaset Communications er en lisenstaker av Siemens-varemerket. Gigaset Communications GmbH er et datterselskap av ARQUES Industries AG (http://www.arques.de). Flere pressemeldinger er tilgjengelig for nedlasting på http://www.gigaset.com/press.