Gigaset Communications ökar både rörelseresultat och lönsamhet

​Europas marknadsledare för DECT-telefoner fortsätter sin positiva trend: Gigaset Communications GmbH har märkbart ökat sitt rörelseresultat och förbättrat produktiviteten under första kvartalet 2010. Totalt uppgick omsättningen till 125 miljoner euro vilket gav ett rörelseresultat på 17,7 miljoner euro. Detta kan jämföras med samma period i fjol då omsättningen uppgick till 140 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till negativa -17,6 miljoner euro.

Resultatet visar tydligt att företagets omstruktureringsåtgärder, där ARQUES Industries AG äger 80 procent av bolaget, varit lyckade. Som aktör inom premiumsegmentet har Gigaset ökat marknadsandelar i Europa, tack vare framgångsrika produkter. Sedan lanseringen i våras har flaggskeppet Gigaset SL400 ”Den minsta Gigaset- telefonen i någonsin”- tagit hem ett flertal priser och toppar rankinglistan i den prestigefyllda branschtidningen Connect med omdömet ”väldigt bra” följt av andra kvalitetsprodukter från Gigaset på listan. Läsare av Europas största telekommunikationstidning röstade även fram Gigaset SL400 till ”Årets produkt” i DECT- kategorin.

Företagets resultat är över förväntan, tack vare stor efterfrågan på Gigaset- produkter. Under 2009 har Gigaset Communications vidtagit omfattande kostnadsbesparande åtgärder för att öka lönsamheten bland annat genom att minska personalstyrkan och fokuserat på kärnverksamheten som är telefoniprodukter. Under 2010 förväntar sig företaget att omsätta runt 500 miljoner euro och kraftigt förbättra sitt ROI (Return On Investment).
Under första kvartalet överträffade Gigaset även sina budgetmål för intäkter och marginaler, främst på grund av stark försäljning i Europa. Marginalerna har ökat, trots det faktum att den totala omsättningen minskat något från år till år, till följd av försäljningen av den förlusttyngda Bredband - och WiMAX- divisionerna i juli 2009 och Home Media i oktober 2009.

Strategin att koncentrera sig på kärnverksamheten telefoni och att positionera varumärket i premiumsegmentet blev en lyckad satsning. Försäljning av sidoverksamheter och minskning av arbetsstyrkan har visat sig vara en framgångsrik strategi redan under 2009 och i år har företaget ytterligare förbättrat sin effektivitet.

För mer information kontakta:
Georg Sahnen Head of Corporate Communications/Gigaset Communications GmbH Phone: +49 (0)89 722 541 57, e-mail:
georg.sahnen@gigaset.com eller Titti Hagenfeldt, Marketing Manager
Gigaset Communications Sweden AB, e-mail:
titti.hagenfeldt@gigaset.com +46 73-982 95 34

You can find out more about Gigaset Communications at
http://www.gigaset.com Gigaset Communications GmbH is one of the world’s largest manufacturers of cordless phones and the clear market leader in Europe for DECT phones. With its headquarters in Munich, the company develops, manufactures and distributes high-quality products under the brand Siemens Gigaset. Its portfolio includes fixed-network phones and Voice over IP devices. The primary production site is in Bocholt, Germany, where the Gigaset products are manufactured under the most stringent quality and environmental standards. Gigaset Communications is a licensee of the Siemens trademark. Gigaset Communications GmbH is an ARQUES Industries AG (http://www.arques.de) company. Additional press releases are available for download at http://www.gigaset.com/press