Årets nye nordiske stjerner i MICHELIN-guiden

For aller første gang har Michelin tildelt én stjerne til Reykjavik og Færøyene.

I dag lanseres MICHELIN Guide Nordic Countries 2017, hvor totalt 274 restauranter fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, og for aller første gang Island og Færøyene, er med.

- Vi er veldig fornøyde over å ha utvidet guiden til de ytre delene av de nordiske landene og å fortsette vår ekspansjon ved inkludere Island og Færøyene, sier Michael Ellis, International Director med ansvar for Michelin-guidene.

- Våre inspektører var begeistret over å oppdage kvaliteten innenfor Reykjaviks kulinariske miljø og å tildele Dill den aller første stjernen på Island. De var også imponert over kokkens bruk av lokale råvarer og tradisjonelle teknikker som røyking og salting på Færøyenes KOKS, som også mottar Michelin-stjerne.

Årets guide inneholder også to nye to-stjerners restauranter: Vollmers i Malmö, Sverige og Henne Kirkeby Kro i Henne, Danmark.

- Det er spennende å tildele to nye to-stjerner i årets MICHELIN-guide. Mats Vollmer, mannen bak den sjarmerende Malmö-restauranten, serverer innovativ og moderne mat. Mens Paul Cunningham i Hennes Kirkeby Kro, lover sublimt velsmakende og klassiske retter som fokuserer på jordbrukslandskapet i omgivelsene rundt restauranten, sier Rebecca Burr, redaktør i MICHELIN guide Nordic Countries 2017.

I tillegg til sine nye to-stjerner, får Danmark i år fem nye én-stjerners restauranter: 108 i København; Domestic i Aarhus, Ti Trin Ned i Fredericia, på den østlige delen av Jylland, og Slotskøkkenet på Dragsholm Slot i byen Hørve. KOKS på de nylig inkluderte Færøyene tildeles også sin første stjerne.

I Sverige får Imouto i Stockholm og Sture i Malmö stjerne. I Norge får én-stjerners RE-NAA selskap av den nye Sabi Omakase, som får én stjerne, noe som betyr at Stavanger nå har to stjernerestauranter.

Michelin lanserte også listen over restauranter som er blitt tildelt prisen Bib Gourmand, en pris som gis av inspektører til bedrifter som tilbyr mat av svært høy kvalitet til en rimelig penge. Prisen er blitt svært populær i både restaurantbransjen og blant besøkende fordi den belønner et godt forberedt, lokalt og rimelig kjøkken. I år er prisen tildelt Anarki i København, Matur og Drykkur i Reykjavik, og Cirkus på More Bistro og Namu i Malmö. MICHELIN guide Nordic Countries 2017 har tildelt 33 restauranter Bib Gourmand.

MICHELIN guide Nordic Countries 2017 kan, for mobilabonnenter i Norden, lastes ned gratis til Iphone- og Android-telefoner. Innholdet i appen oppdateres kort tid etter lanseringen.

MICHELIN guide Nordic Countries 2017 er også tilgjengelig i velassorterte bokhandlere fra 24. februar 2017.

For fullstendig liste over stjernerestaurantene i Norden, se Nordic Guide Award List 2017.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater