Henne Kirkeby Kro får to stjerner i MICHELIN Guiden

Fire nye stjernerestauranter i Danmark og første stjerne til Færøerne og Island.

I dag lanceres MICHELIN guide Nordic Countries 2017. Årets guide rummer en samlet liste af 274 restauranter i Danmark, Sverige, Norge, Finland og for første gang også Island og Færøerne.

Det er med stor glæde, at vi nu udvider guidens udvalg til de ydre regioner af de nordiske lande og fortsætter vores ekspansion med inkluderingen af Island og Færøerne”, siger Michael Ellis, International direktør for MICHELIN guide.

Vores inspektører har været ivrige efter at besøge Reykjavik. De har glædet sig over kvaliteten på den kulinariske scene og har tildelt Dill den første stjerne på Island. De var også imponerede over kokkens brug af de lokale råvarer og traditionelle teknikker som rygning og saltning, som KOKS på Færøerne anvender, og som giver restauranten en Michelinstjerne”.

Årets guide byder også på to nye tostjernede restauranter: Henne Kirkeby Kro i Danmark og Vollmers i Malmø.

Det er spændende at kunne udpege to nye tostjernede restauranter i årets nordiske guide. Mats Vollmer, som har givet navn til den charmerende Malmø-restaurant, serverer fantastisk, innovativ og moderne mad, mens Paul Cunningham på Henne Kirkeby Kro laver sublim velsmagende, klassisk baserede retter, som hylder den lokale fødevarerigdom”, siger Rebecca Burr, redaktør på MICHELIN guide Nordic Countries 2017.

Ud over en ny tostjernet restaurant får Danmark også fem nye etstjernede restauranter i årets nordiske guide. 108 i København, Domestic i Aarhus, Ti Trin Ned i Fredericia og Slotskøkkenet på Dragsholm Slot får alle en stjerne. Og så får KOKS på Færøerne altså også en stjerne.

I Sverige henter Imouto i Stockholm og Sture i Malmø hver en stjerne, mens Sabi Omakase i Norge følger i fodsporet på RE-NAA som Stavangers nu anden etstjernede restaurant.

MICHELIN guide Nordic Countries 2017 afslører også listen over Bib Gourmand-restauranter. En Bib Gourmand anerkender spisesteder, som tilbyder god kvalitet til en overkommelig pris og belønner vellavet, lokal og prisvenlig mad. Bib Gourmand-kategorien har voksende succes i hele verden og er populær hos både restauranter og gæsterne. I år får Anarki i København, Matur og Drykkur i Reykjavik og Cirkus at More Bistro og Namu i Malmø, hver en Bib Gourmand. Dermed rummer den nordiske guide i alt 33 Bib Gourmand-restauranter.

MICHELIN guide Nordic Countries 2017 kan hentes gratis til iPhone og Android telefoner for alle med et nordisk telefonabonnement. Indholdet i app’en bliver opdateret kort efter lanceringen.

Michelin guide Nordic Countries 2017 kan også købes hos velassorterede boghandlere fra den 24. februar 2017.

For hele listen over stjernerestauranter i Norden se separat Nordic Guide Award List 2017.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk

Citater

Michael Ellis, International direktør for MICHELIN guide