Banerekord på "Ringen" med Michelin-dekk

Den nye Porsche 911 GT2 RS, utstyrt med MICHELIN Pilot Sport Cup 2-dekk, har satt en ny verdensrekord for en gategodkjent sportsbil på den 20,6 kilometer lange Nurburgring Nordschleife-banen. Den nye rekorden er på imponerende 6 minutter og 47,3 sekunder.

Rekorden ble satt av Porsche sin testsjåfør, Lars Kern, og bilen var utstyrt med MICHELIN Pilot Sport Cup 2-dekk med 265/35 ZR 20 i front og 325/30 ZR 21 bak. Åtte av ti biler som ruller ut fra Porsche-fabrikken i Zuffenhausen vil bli utstyrt med de samme dekkene.

– Den rene ytelsen til nye GT2 RS kan nesten ikke beskrives med ord, men uten den perfekte harmonien og balansen mellom chassiset og dekkene, hadde det aldri vært mulig å sette en så rask tid, uttalte Lars Kern etter rekordrunden.

MICHELIN Pilot Sport Cup 2-dekkene som allerede er montert på en rekke av bilene til den tyske bilprodusenten, inkludert Porsche 918 Spyder, Cayman GT4, 911 GT3 og 911 GT3 RS, består av teknologier som er utviklet på det høyeste nivået innen global motorsport. At dekkene nå kan bli levert som originalt utstyr på en rekke modeller, beviser at det er mulig for vanlige sjåfører å dra nytte av det ypperste innen holdbarhet, grep, respons og sikkerhet.

Disse utviklingene inkluderer blant annet en gummiblandings-teknologi, der ulike gummiblandinger brukes på den indre og ytre delen av slitebanen for å sikre godt og konsist grep under en rekke ulike værforhold. Track Variable Contact Patch 3.0, som optimaliserer trykket i dekkets kontaktflate, sørger for at samme mengde gummi alltid er i kontakt med veien eller underlaget, enten du kjører i en rett linje eller i svinger. Som et resultat av dette vil sjåføren få en unik balanse av sikkerhet og kjøreglede, noe som gjør at MICHELIN Pilot Sport Cup 2-dekket passer like bra for hverdagslig kjøring som på en bane med krevende forhold.

Under utviklingen, som var et samarbeid mellom Michelin og Porsche, ble dekket optimalisert og finjustert for å tilfredsstille kravene til Porsches ingeniører for den nye 911 GT2 RS. Dette resulterte i et dekk som tilbyr veldig godt grep, konsistent ytelse og utmerket balanse mellom front og bakende, samtidig som det oppfyller kravene til europeiske forskrifter om rullemotstand (R117-2).

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater