Ponsse produserer skogsmaskin nummer 17 000

PONSSE skogsmaskin nummer 17 000 har rullet av produksjonslinjen i Vieremä. Milepælmaskinen, en PONSSE Elk bygget i midten av august, starter sin karrière i de trygge hendene til Kuusmoto Oy.

«Det er et spesielt privilegium å overlevere PONSSE-maskin nummer 17 000 til finske Kuusmoto Oy. Jeg vil takke Kuusmoto for tilliten og det fantastiske samarbeidet når vi nå fortsetter vår reise sammen», sier salgs-, markedsførings- og servicedirektør Marko Mattila.

Kuusmoto Oy ble grunnlagt i 2014 og kommer fra Posio i Finland, og selskapet har for tiden 17 ansatte. De opererer i syv kommuner i finske Lappland. Selskapet har totalt ni PONSSE-maskiner.

«Vi er glade for å motta denne utmerkede maskinen og plaketten. Planen vår nå er å sette bursdagsbarnet i arbeid i Posio eller Ranua. Den kommer til å bli et flott tilskudd i flåten», sier Tomi Kuusela, administrerende direktør i Kuusmoto Oy.

PONSSE Elk – kompakt og smidig

PONSSE Elk er en mindre maskin i mellomklassen – en svært allsidig størrelse. Elk er et utmerket valg når du trenger en økonomisk og kraftig arbeidshest til tynningsbasert hogst. Den kompakte konstruksjonen gjør Elk svært smidig, samtidig som komponentene, som er felles med større maskiner, gjør den til et kraftig og slitesterkt verktøy med førsteklasses lasteevne. Motoren med sin raske respons, imponerende dreiemoment og maskinens robuste kran, gjør arbeidet komfortabelt, spesielt når operatøren kan glede seg over den romsligste hytta på markedet kombinert med ergonomiske kontroller.

Produksjonen av PONSSE Elk lastbærere startet i 2005, og Ponsse har produsert totalt 947 og levert dem til over 20 land.

Milepælmaskinen fullført under utfordrende forhold

Byggingen av Ponsses skogsmaskin nummer 17 000 ble fullført midt under COVID-19-pandemien, noe som har ført til utfordringer med tilgjengelighet og levering over hele verden. Selskapets drift og vekst har fortsatt med suksess til tross for de eksepsjonelle omstendighetene. Ponsses forretningsmodell har alltid vært å arbeide sammen, noe som er en stor fordel i vanskelige tider og driftsmiljøer.

Ponsse er et familieeid selskap som startet med drømmen til Einari Vidgrén, og selskapet har nå virksomhet i hogstmarkeder i over 40 land. Alle PONSSE skogsmaskiner lages fortsatt i Vieremä i Finland. Miljøvennlig hogst og kundedrevet FoU-aktivitet har sterk innflytelse på Ponsses virksomhet.

Mer informasjon:

Marko Mattila, salgs-, markedsførings- og servicedirektør, Ponsse Plc, +358 400 596 297, marko.mattila@ponsse.com