Det beste fra begge verdener

Færre reisedager gir fordeler for både arbeidsgivere og arbeidstakere

Over halvparten av norske arbeidstakere (57 %) arbeider nå på en mer fleksibel måte, ifølge den siste undersøkelsen utført av Regus, verdens største leverandør av fleksible arbeidsplassløsninger. Over 16 000 arbeidstakere i mer enn 80 land deltok i undersøkelsen. Disse arbeidstakerne har friheten til å arbeide fra andre steder enn hovedkontoret til bedriften halve uken eller mer, slik at de bruker mindre tid på å reise til og fra jobb og kan arbeide nærmere der de bor.

Bedrifter har i stadig større grad tilbudt fleksible arbeidsordninger til arbeidstakere etter hvert som man har blitt klar over fordelene ved dette når det gjelder helse og innstilling, og denne forskningen bekrefter at 57 % av de ansatte også arbeider hardere hvis de kan kutte ned på reiseveien til og fra jobben, noe som vil lønne seg for bedriften.

Regus spurte norske arbeidstakere hvordan de ville bruke den ekstra tiden de får til gode som følge av redusert reisevei til jobben. Følgende aktiviteter ble rangert høyest:

• Bruke mer tid sammen med partneren og familien (71 %)
  • Bruke mer tid på å trene og komme i bedre fysisk form (66 %)
  • Arbeide mer (57 %)

Forskningen viser også at hvis bedriftene tilbyr de ansatte enda mer fleksible arbeidsordninger, vil de ansatte få bedre helse, bedre innstilling og økt lojalitet, og den totale produktiviteten til de ansatte vil dessuten bli bedre ettersom de vil arbeide mer. Dette bekrefter tidligere forskning som Regus har utført, der det ble avdekket at 72 % av bedriftene på verdensbasis hadde oppnådd økt produktivitet som en direkte følge av fleksible arbeidsordninger.[1]

Olivier de Lavalette, Eurpoasjef på regus sier følgende: "Selv om et stort antall arbeidstakere har muligheten til å velge mellom forskjellige steder å arbeide på, er det fremdeles mye som kan gjøres for at alle arbeidstakere skal kunne nyte godt av mer fleksible arbeidsordninger. Dette er spesielt klart når man ser på fordelene som oppnås ved å kutte ned på reiseveien til og fra jobben."

Arbeidstakerne sier de vil bruke tiden de sparer på å reise til og fra jobben, til å gjøre aktiviteter som er med på å gi dem bedre helse og trivsel, for eksempel det å trene og tilbringe tid med familien. Over halvparten av arbeidstakerne sier at de vil bruke noe av tiden de sparer på redusert reisevei, til å arbeide mer, noe som bekrefter tidligere Regus-forskning som viser at det finnes en kobling mellom fornøyde og friske arbeidstakere og høyere produktivitet. Så det er to fordeler ved fleksible arbeidsordninger. Arbeidstakerne blir mer uthvilte og friske, og i tillegg blir de mer produktive, noe som lønner seg for bedriften. "

Pressekontakt:

Eric Uggla, mail eric@bondpremea.com, telefon +46 704 151525

[1] Regus, Fleksibilitet gir produktivitet, februar 2012

Regus er verdens største leverandør av innovative kontorløsninger. Regus tilbyr alt fra fullt utstyrte kontorer til profesjonelle møterom, business lounges og videokonferanserom. Regus tilbyr en ny måte å arbeide på, enten det er hjemmefra eller fra kontoret. Selskaper som Google, GlaxoSmithKline og Nokia samt tusenvis av små og mellomstore bedrifter i vekst drar nytte av å outsource sine kontorer og arbeidsplasser til Regus. Over 1 000 000 kunder bruker Regus' kontorer daglig. Regus finnes på til sammen 1200 steder i 550 byer i 95 land. Det gjør det mulig for kunder og bedrifter å arbeide hvor som helst, når som helst og på hvilken som helst måte. For mer informasjon se www.regus.no

Sitater

Olivier de Lavalette, Eurpoasjef på Regus