WiMP slipper oppdatering til iPhone og iPad - styrker den redaksjonelle profilen ytterligere

Musikktjenesten WiMP slipper i dag en ny versjon for iPhone- og iPad-brukere. Oppdateringen tilbyr en rekke forbedringer som styrker tjenestens redaksjonelle profil enda mer. Den nye versjonen inneholder blant annet en ny og enkel måte å bla gjennom WiMP-redaksjonens daglige tips og aktiviteter og mange forbedringer som gjør det lettere for brukerne å oppdage ny musikk. For eksempel blir det enda lettere å finne nye artister som ligner på de du allerede liker og du kan direkte i tjensten bla gjennom kritikerfavoritter fra eksterne musikkmedier. Tilleggsinfo om artister og album samt albumbooklets er også blant nyhetene.

WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, og brukere kan fra nå laste ned oppdateringen for sine mobile Apple-enheter. WiMP har vunnet en rekke priser og forbrukertester og har høstet mye ros for sitt redaksjonelle innhold. Dette blir ytterligere forsterket av dagens nye oppdatering.

WiMP sine musikkredaktører jobber hver eneste dag med å løfte fram musikk i tjenesten og de følger det som skjer på musikkfronten i hvert enkelt land gjennom en rekke aktiviteter. Disse kan variere fra det siste nye til anbefalinger eller ulike typer gjennomgang av musikk fra den enorme katalogen, fra ”Ukas Retro” til ”Legender” eller ”Labelfokus”. Disse aktivitetene blir også i den nye oppdateringen mer synlig for mobilbrukere, som nå enkelt kan bla gjennom promobannere på sin iPhone eller iPad. Utvidede beskrivelser av spillelister laget av WiMP-redaktørene er også lagt til i den nye versjonen.

"Vi er glade for at våre brukere nå enkelt kan bla gjennom og nyte enda flere av våre redaksjonelle tips og anbefalinger på sine mobiler og på iPad. De kan nå finne tusenvis av anmeldelser fra store musikkmedier direkte i tjenesten og vise booklets rett på mobilen”, sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.

Økt integrasjon med metadataleverandør Rovi lar brukerne se mer informasjon om artister og album og få enda flere og bedre tips til lignende artister og album som kan falle i smak. Flere artistbilder blir også tilgjengelig. En annen ny funksjon i den oppdaterte versjonen er muligheten til å se booklets til album som leveres med dette. Så langt har slike albumomslag og hefter i hovedsak vært assosiert med fysiske utgaver av platene, men nå kan også WiMP-brukere se gjennom bilder og tekst knyttet til albumet direkte i tjenesten.

Bruk av informasjon fra leverandøren Popyoular er også utvidet i den nye oppdateringen. Popyoular samler anmeldelser og sitater fra flere uavhengige kilder slik som VG, Dagbladet, Aftenposten, Gaffa, osv. Den nye versjonen av WiMP inneholder også egne rangeringer for kritikernes favoritter, der brukerne kan bla gjennom albumene som har fått de beste anmeldelsene den siste tiden. Når du ser på et album kan du også umiddelbart se de siste anmeldelsene og en generell "pop-score" for albumet. Man kan også enkelt klikke seg videre og lese mer hos de ulike kildene.

Når oppdateringen er installert, vil det også være mulig å streame i høy kvalitet over 3G-nettet på telefonen, noe som tidligere kun var tilgjengelig via WiFi.

For mer informasjon eller flere skjermbilder, kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef, kristin.eldnes@aspiro.com, +47 908 07 389 eller Sveinung Rindal, Redaksjonssjef WiMP Norge, sveinung.rindal@wimp.no, +47 482 53 704

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no