• WiMP Music/

Musiktjänsten WiMP släpper iOS-uppdatering - stärker den redaktionella profilen ytterligare

Musiktjänsten WiMP släpper idag en ny version för iPhone- och iPad-användare. Uppdateringen erbjuder ett antal förbättringar som stärker tjänstens redaktionella profil ytterligare. Nya versionen innehåller både ett nytt och enkelt sätt att bläddra genom WiMP-redaktionens dagliga aktiviteter och en rad med förbättringar som gör det enklare för användarna att upptäcka ny musik. Exempelvis blir det ännu lättare att hitta nya artister som liknar de man redan gillar och man kan direkt i tjänsten bläddra genom kritikerfavoriter från externa musikmedier. Ytterligare information om artister och album samt albumkonvolut finns också bland nyheterna.

WiMP finns tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och användare kan från och med nu ladda ner uppdateringen för sina mobila Apple-enheter. WiMP har vunnit et antal priser och konsumenttester och har hyllats för sitt redaktionella innehåll. Detta stärks ytterligare genom dagens nya uppdatering.

WiMPs musikredaktörer arbetar varje dag med att lyfta fram musiken i tjänsten och följer vad som händer inom musik i varje enskilt land genom ett antal aktiviteter. Dessa kan variera från det senaste nya till topplistor, rekommendationer, eller olika typer av genomgångar av musik från den gigantiska katalogen, allt från ”Veckans Retro” till ”Legender” eller ”Labelfokus”. Dessa aktiviteter visas i den nya uppdateringen upp ännu tydligare även för mobilanvändare, som nu enkelt kan bläddra genom promobanner för dessa på sin iPhone eller iPad. Utökade beskrivningar för spellistorna gjorda av WiMP-redaktörerna har också lagts till i nya versionen.

”Vi är mycket glada över att våra användare nu så lätt kan bläddra genom och njuta ännu mer av våra redaktionella tips och rekommendationer på deras mobiler och på iPad. De kan nu upptäcka tusentals recensioner från de största musikmedierna direkt i tjänsten och självklart alla våra rekommendationer och tips,” säger Fredrik Zmuda, Redaktionschef för WiMP Sverige.

Utökad integration med metadataleverantören Rovi gör det möjligt för användare att se mer information om artister och album och få ännu fler och bättre tips på liknande artister och album som kan falla i smak. Ytterligare artistbilder finns också från idag på plats. Möjligheten att se albumkonvolutet är en annan nyhet i den uppdaterade versionen. Hittills har detta främst förknippats med fysiska utgåvor av skivor, men nu kan alltså även WiMP-användare titta genom bilder och text som hör till skivan direkt i tjänsten.

Information från leverantören Popyoular har också byggts in mer i nya uppdateringen. Popyoular samlar betyg och citat från flera oberoende källor som Svenska Dagbladet, Nöjesguiden, Gaffa etc. Den nya versionen av WiMP innehåller också separata topplistor för kritikernas favoriter, där användarna kan bläddra genom de album som fått bäst recensioner den senaste tiden. När man tittar på ett album kan man nu också direkt se de senaste recensionerna och en total ”popscore” för albumet. Man kan också enkelt klicka sig vidare och läsa mer hos de olika källorna.

När uppdateringen är installerad kommer det också vara möjligt att strömma i hög kvalitet över 3G-nätet på telefonen, något som tidigare endast var möjligt via WiFi.

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press