2030-sekretariatet: Rekordsnabb minskning av gasbilar på svenska vägar – klimatmålen försvåras

Report this content

I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med hela 9.4% på ett enda år och det lägsta antalet sedan 2011, visar 2030-sekretariatets indikator. Nu efterlyses ny stimulans både för nya gasbilar och för att befintliga ska stanna i landet.

– Biogas minskar effektivt transporternas klimatpåverkan samtidigt som vår sårbarhet minskar när vi inte lägger alla ägg i elektrifieringskorgen. Särskilt klimatsmart och kostnadseffektivt är förstås att behålla befintliga gasbilar i landet, så det är ett stort misslyckande att Sverige nu slår all-time-high gasbilsminskning, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

 

År Antal gasbilar i Sverige

2010 24 973

2012 35 121

2015 42 675

2017 43 706

2020 41 047

2021 39 542

2022 38 086

2023 36 528

2024 34 138

 

Antalet gasbilar minskar för att nästan inga nya säljs och befintliga exporteras eller skrotas. 2030-sekretariatet efterfrågar politik som ändrar detta i närtid.

 

– Nu är biogasen åter skattebefriad men med politikens mångmiljardsatsning på billig bensin och diesel är det ändå svårt att få ihop kalkylen för att köra på gas. Både den kommande elbilspremien och dagens misslyckade skrotningspremie bör utvidgas till att också gå till gasbilar. Dessutom bör Sverige ta efter Frankrike med en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil så att de inte lämnar landet – och kommuner bör tillåtas gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter och reserverade p-platser, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

 

På nybilsmarknaden finns en rad gasbilar tack vare konvertering hos bl.a. Konvegas i Växjö. Men någon stimulans för att konvertera befintliga bilar finns inte, trots att regeringen tog initiativ till det för flera år sen.

 

– Befintliga bensinbilar belastar klimatet, luftkvaliteten och beroendet av omvärlden i många år till. Konvertering till biogas vore ett smart steg, som dessutom skapar verkstadsjobb i Sverige, vilket riksdagen redan identifierat. Dags att verkställa! fortsätter Goldmann.

 

Per Östborn, 2030-sekretariatets indikatoranalytiker, konstaterar att det vid årsskiftet totalt sett fanns 872 737 fossiloberoende personbilar i trafik i Sverige, varav 358 260 elbilar, 313 546 laddhybrider, 166 793 etanolbilar och 34 138 gasbilar. Enligt 2030-sekretariatets prognos passeras en miljon fossiloberoende personbilar kring oktober – tidigare om exporten av el- och gasbilar kan minskas. 2030-sekretariatet påpekar också att det utöver dessa fordon finns väldigt många dieselbilar som kan drivas fossilfritt med HVO, men att det i nuläget sker i begränsad omfattning då den fossila dieseln är så billig.

 

Samtliga siffror kommer från Trafikanalys.

För ytterligare information 

Se 2030-sekretariatets indikator för fossiloberoende personbilar i drift

Per Östborn
Statistiker
per.ostborn@gronamobilister.se
0738-196 154

Mattias Goldmann
Vd
073090045
mattias.goldmann@2030sekretariatet.se

2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskning av utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.

Taggar:

Prenumerera

Media

Media

Snabbfakta

I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med hela 9.4% på ett enda år och det lägsta antalet sedan 2011, visar 2030-sekretariatets indikator. Nu efterlyses ny stimulans både för nya gasbilar och för att befintliga ska stanna i landet.
Twittra det här

Citat

Nu är biogasen åter skattebefriad men med politikens mångmiljardsatsning på billig bensin och diesel är det ändå svårt att få ihop kalkylen för att köra på gas. Både den kommande elbilspremien och dagens misslyckade skrotningspremie bör utvidgas till att också gå till gasbilar. Dessutom bör Sverige ta efter Frankrike med en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil så att de inte lämnar landet – och kommuner bör tillåtas gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter och reserverade p-platser.
Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet
Befintliga bensinbilar belastar klimatet, luftkvaliteten och beroendet av omvärlden i många år till. Konvertering till biogas vore ett smart steg, som dessutom skapar verkstadsjobb i Sverige, vilket riksdagen redan identifierat. Dags att verkställa!
Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet