Cykelskiftet – nytt samverkansprojekt ska få fler att cykla till jobbet

Report this content

Lagom till vintern när många väljer att ställa av cykeln för säsongen lanseras ett nytt samverkansprojekt som ska undersöka drivkrafter och motiv bakom bilresande och övergång till ett mer hållbart arbetspendlande. Målet med satsningen är att få fler att avstå bilen och istället välja cykeln till och från jobbet.

I projektet ska 2030-sekretariatet tillsammans med forskare vid CTF, Akademiska hus, Helsingborgs stad, Nordic Behaviour Group, Studio Berget och Örebro kommun gå på djupet och skapa en förståelse för vad som kan få arbetspendlare som idag tar bilen till och från jobbet att förändra sina dagliga beteenden och i stället välja cykel.

– Om vi vill ställa om våra beteenden behöver vi utgå ifrån våra behov och drivkrafter. Om vi möter bilägarna med ett tillgänglig och realistiskt alternativ kan vi få fler att byta till cykel, säger Maria Stenström, ansvarig för beteende- och mobilitetsfrågor vid 2030.sekretariatet.

Här finns en stor förbättringspotential

I en tid då klimatförändringarna och folkhälsan utgör två av våra största samhällsutmaningar är cykling en miljövänlig och hälsosam transportform med potential att spela en avgörande roll i att minska koldioxidutsläppen och förbättra folkhälsan.

I dag sker endast fyra procent av Sveriges samlade resande med cykel samtidigt som 35 procent av landets dagliga bilresor är under 10 kilometer. Genom att utgå från människans upplevelse hoppas projektet kunna leda till lösningar som kan få fler att cykla och samtidigt minska de korta bilresorna. För flera av landets kommuner står bilåkande för en stor del av kommunernas utsläpp, att minska dem blir därmed en viktig pusselbit för att nå högt uppsatta klimatmål.

Genom intervjuer med bilister och aktörer som arbetsgivare, innovationsbolag, bostadsbolag och policyskapare ska projektet resultera i en så kallad beteendediagnos vilket ger en överblick över de barriärer som måste överbyggas av policyskapare, arbetsgivare, kommuner, fastighetsbolag och andra aktörer som vill främja en aktiv och hållbar mobilitet.

– Vi utgår från den senaste beteendevetenskapliga forskningen och skapar strategier för fler och nya lösningar för att nå de svårförändrade, säger Niklas Laninge, vd Nordic Behaviour Group.

Mer om projektet

Projektet är en del av Vinnovas satsning Människocentrerad mobilitet där ett psykologiskt och beteendevetenskapligt perspektiv på mobilitetsfrågan efterfrågas. Resultaten förväntas presenteras sommaren 2024. Löpande uppdateringar kommer att finnas på 2030-sekretariatets hemsida: www.2030sekretariatet.se/cykelskiftet

Kontakt

Har du frågor om innehållet eller vi komma i kontakt med oss för en intervju? Vänligen kontakta

Agnes Bondelid
Strategisk kommunikatör och presskontakt
agnes.bondelid@2030sekretariatet.se
0707 34 38 78

2030-sekretariatet är Sveriges nationella sekretariat för att nå transportsektorns klimatmål, 70% minskning till år 2030 jämfört med år 2010. Med över 60 partners föreslår vi konkreta åtgärder inom Bilen, Bränslet och Beteendet och utvärderar kontinuerligt arbetet med över 40 indikatorer.  2030-sekretariatet drivs utan vinstintresse och läggs ner när målet är uppnått.

By 2030, the climate impact from the Swedish transport sector are to decrease by 70 percent compared to 2010 – the toughest climate goal in the world. The 2030-secretariat with its more than 60 partners is a "coalition of the willing and doing", proposing policy action to reach the target and continuously evaluating the progress. The secretariat is run without profit interest and will be discontinued one the target has been reached.