Dags för myndigheter bli föregångare i fordonsval

Report this content

Regeringen vill skärpa kraven på vilka bilar och lätta lastbilar som statliga myndigheter får köpa, leasa och hyra. Myndigheterna blir då föredömen i omställningen – men bara om de följer förordningen. Senaste sammanställningen visar att bara 51% av inköpta personbilar uppfyller miljökraven och enbart 6% av de lätta lastbilarna.

Förordningen om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar slår fast att statliga myndigheter enbart ska köpa, leasa och hyra miljöbilar. Kravet minskar myndigheternas klimatpåverkan, de föregår med gott exempel och de ökar längre fram utbudet av begagnade miljöbilar.

Nu vill regeringen skärpa kraven så att enbart el- och gasbilar får väljas av myndigheterna – rimligt eftersom det numera finns el- och gasbilar i alla storleksklasser, med fyrhjulsdrift, möjlighet att dra tungt släp och med plats för många passagerare eller mycket gods. Men vissa särskilda behov kan inga miljöbilar svara upp mot, och därför finns en dispensmöjlighet, men för att det inte ska ske på slentrian måste skälen vara godtagbara.

Vi har granskat Transportstyrelsens senaste sammanställning av myndigheternas fordonsinköp, för 2022. Det är ingen uppmuntrande läsning för vän av lag och ordning – den sedan länge kända förordningen som nu ska skärpas ignoreras på bred front.

Statliga myndigheter köpte och leasade 449 personbilar och 113 lätta lastbilar. Andelen miljöbilar var, andelen miljöklassade lätta lastbilar blott 6%. Hade resten godtagbara skäl till undantag? Nej, andelen bilar med godtagbara skäl till avsteg var 4%, för lätta lastbilar en enda procent. Resten var inte miljöbilar men borde ha varit det, slår Transportstyrelsen fast.

Skälen som myndigheter angivit och Transportstyrelsen underkänt påminner om kvällspressens sammanställning av kändisars underkända försök till skatteavdrag. Skogsstyrelsen tycks skylla på invandrare; ”Vi har arbetsmarknadsuppdrag som sysselsätter arbetslösa från olika länder. Fordonet behövs för att kunna komma ut i skogen i sitt arbete”, medan Statens Fastighetsverk inte tycks tro att man kan vara ensam i en elbil: ”Föraren är ofta ensamarbetande och av arbetsmiljöskäl bedöms vald bilmodell lämplig”. Trafikverket får underkänt för sin ursäkt att ”Laddningsmöjlighet saknas där bilen är stationerad” – just de borde klara att få till en laddbox. Uppsala universitet skyller på kriget men får underkänt för ”I och med kriget i Ukraina och pandemin Covid-19 har det blivit svårare att göra nyinvesteringar i elbilar/gasbilar”.

Myndighetssveriges fem-i-botten-lista gällande vilka som är sämst på att uppfylla förordningen ser ut så här:

• Statens Jordbruksverk: 0% uppfyllelse. 0 av 47 nya fordon uppfyllde kraven, utan godtagbara skäl
  • Länsstyrelsen i Södermanlands län: 0% uppfyllelse. 0 miljöbilar, 5 ej
  • Kronofogdemyndigheten: 5 % uppfyllelse. 1 miljöbil, 18 ej
  • Statens Fastighetsverk: 33% uppfyllelse. 3 miljöbilar, 6 ej
  • Trafikverket: 41% uppfyllelse. 62 miljöbilar, 90 ej-miljöbilar

Sammanställningen reser onekligen frågor. Varför kan just Länsstyrelsen i Södermanland köra på el eller gas när kollegorna i andra delar av landet kan? Kronofogdens specialbilar har ett generellt undantag från kraven, att resten av bilarna med ett enda undantag inte uppfyller kraven saknar skälig grund – vilket också Transportstyrelsen konstaterar. Att just Trafikverket utan motivering bryter mot reglementet och väljer bensin- och dieselbilar är särskilt bekymmersamt eftersom många förstås vänder sig till dem för rådgivning kring transportsektorns omställning.

Hela 16 statliga myndigheter har inte ens redogjort för sina fordonsval. Hit hör uppseendeväckande nog Upphandlingsmyndigheten och Brottsförebyggande rådet, men också Fjärde AP-fonden, Kommerskollegium, Högskolan Dalarna och Länsstyrelsen i Norrbottens län – vilken signal skickar det till resten av landet om att följa regler?

I nuläget har ett antal myndigheter dispens från miljökraven; samtliga ambassader, Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut, Fortifikationsverket, utlandsmyndigheterna, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket, Kustbevakningens spaningsverksamhet och fordon anpassade för personskydd. Det vill 2030-sekretariatet ändra, eftersom åtskilliga ambassader nu inskaffar elbilar från svenska tillverkare och polis, tull och försvar i andra län-der i betydande utsträckning använder elfordon. Är det omöjligt, ska de förstås beviljas dispens – men inte få fribrev från början, resonerar 2030.

Ulf Kristerssons regering påminner ständigt om att lagar och förordningar följs. Regeringen betonar att klimatomställningen ska gynna svensk konkurrenskraft, vilket förstås sker när bilar framförda på importerade fossila bränslen ersätts med fordon drivna med svensk el och biogas. Näringsminister Ebba Busch slår fast att elbilar inte får vara enbart för de rika, vilket visar på vikten av att myndigheter skapar en större marknad. Klimatminister Romina Pourmokhtari efterlyser en mångfald av mindre åtgärder för att uppfylla klimatmålen. Att statliga myndigheter följer redan beslutade lagar och förordningar vore en god början.

Kontakt

Har du frågor om innehållet eller vi komma i kontakt med oss för en intervju? Vänligen kontakta

Agnes Bondelid
Strategisk kommunikatör och presskontakt
agnes.bondelid@2030sekretariatet.se
0707 34 38 78

2030-sekretariatet är Sveriges nationella sekretariat för att nå transportsektorns klimatmål, 70% minskning till år 2030 jämfört med år 2010. Med över 60 partners föreslår vi konkreta åtgärder inom Bilen, Bränslet och Beteendet och utvärderar kontinuerligt arbetet med över 40 indikatorer.  2030-sekretariatet drivs utan vinstintresse och läggs ner när målet är uppnått.

By 2030, the climate impact from the Swedish transport sector are to decrease by 70 percent compared to 2010 – the toughest climate goal in the world. The 2030-secretariat with its more than 60 partners is a "coalition of the willing and doing", proposing policy action to reach the target and continuously evaluating the progress. The secretariat is run without profit interest and will be discontinued one the target has been reached.