Klimatklivet & stärkt stöd för laddinfra – 2030-sekretariatet positiva till regeringens besked

Nationella sekretariatet för

transportsektorns klimatmål 2030

Klimatklivet ger kostnadseffektiv utsläppsminskning och är en viktig del i att nå nationella klimatmål och EU:s klimatkrav på Sverige. Därför är det mycket välkommet att det förlängs till 2030, och att stödet för laddinfrastruktur förstärks kommande år, anger 2030-sekretariatet som också efterlyser regelförenklingar och klara besked om den förändrade reduktionsplikten.

– Med över 25 000 beviljade ansökningar från företag, kommuner, regioner och organisationer i hela landet, är Klimatklivet en viktig del i att få med alla på omställningen. Årliga utsläppsminskningar på 2.8 miljoner ton koldioxid visar också på stödets stora bidrag till att klara både nationella klimatmål och EU:s krav på oss. Det är därför utmärkt att Klimatklivet nu förlängs till och med år 2030, precis som vi föreslagit, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet är också positiva till att regeringen ökar anslagen för laddinfrastruktur, och ser fram emot den kommande översynen av stöden så att det blir ”one stop shop” för de olika bidrag som nu är utspridda på en rad myndigheter. Senast fick Boverket ansvaret för skrotningspremien, medan andra stöd ligger bl.a. på Naturvårdsverket och Energimyndigheten, som 2030 ser som mer naturliga hemvister.

– Många av våra partners är också bekymrade över hur svårt det är att söka Klimatklivet, och hur lite som krävs för att beviljat stöd ska dras tillbaka – en mycket liten flytt av en planerad gasmack eller laddplats kan räcka. Nu ser vi fram emot att regeringen och berörda myndigheter gör allvar av löftena om förenklade regler och processer, säger Goldmann.

Sedan tidigare står det klart att regeringen sänker skatten på fossila drivmedel, och höjer reduktionsplikten till 10 procent, men då inkluderar publik laddning. 2030 betonar att detaljutformningen är avgörande för vilken effekt detta får.

– Effekten kan mycket väl bli att andelen fossilt i drivmedlen faktiskt ökar över tid, eftersom drivmedelsbolagen kan räkna in hur mycket el som laddas. Att på detta sätt ställa förnybara drivmedel mot eldrift är olyckligt – båda behövs för att fasa ut det fossila och nå klimatmålen, avslutar Mattias Goldmann.

Ytterligare information:

Den 20/9 kl. 10.00 bjuder 2030-sekretariatet sin till webbsänd budgetanalys, och den 30/10 kl. 10.00 bjuder 2030-sekretariatet in till webinarium om Klimatklivet.

Har du frågor om innehållet eller relaterade sakfrågor? Vänligen kontakta

Mattias Goldmann
Vd och grundare
mattias.goldmann@2030sekretariatet.se
0703 09 00 45

Har du frågor om innehållet eller vi komma i kontakt med oss för en intervju? Vänligen kontakta

Agnes Bondelid
Strategisk kommunikatör och presskontakt
agnes.bondelid@2030sekretariatet.se
0707 34 38 78

2030-sekretariatet är Sveriges nationella sekretariat för att nå transportsektorns klimatmål, 70% minskning till år 2030 jämfört med år 2010. Med över 60 partners föreslår vi konkreta åtgärder inom Bilen, Bränslet och Beteendet och utvärderar kontinuerligt arbetet med över 40 indikatorer.  2030-sekretariatet drivs utan vinstintresse och läggs ner när målet är uppnått.

By 2030, the climate impact from the Swedish transport sector are to decrease by 70 percent compared to 2010 – the toughest climate goal in the world. The 2030-secretariat with its more than 60 partners is a "coalition of the willing and doing", proposing policy action to reach the target and continuously evaluating the progress. The secretariat is run without profit interest and will be discontinued one the target has been reached.