A Sustainable Tomorrow ökar takten på hållbarhetsarbetet i Helsingborgsregionen

Report this content

Den 20 september anordnades hållbarhets- och framtidskonferensen A Sustainable Tomorrow i Helsingborg. 200 personer samlades för att diskutera hur man kan stärka regionens hållbarhetsarbete genom att använda de Globala målen och tvärsektoriell samverkan.

Fredrik Reinfeldt, Hannah Stanton, Staffan Hansén, Catarina Rolfsdotter-Jansson, Bo Nilsson och Jakob Trollbäck

Detta var femte gången som A Sustainable Tomorrow anordnades och premiär i Helsingborg. Konferenssalen på Radisson Blu Metropol Hotel var fullsatt med 200 besökare. Majoriteten kom från näringslivet samt även representanter från akademin, civilsamhället och det offentliga.

Det övergripande temat för konferensen var FN:s Globala mål nr 17; Genomförande och globalt partnerskap. Under förmiddagen fick besökarna lyssna till tre keynote speakers. Fredrik Reinfeldt inledde med en omvärldsanalys av hur världens länder hanterar klimatförändringarna. Han efterlyste mer multilateralt samarbete och såg hoppfullt på näringslivets växande engagemang i klimatfrågan. Det finns starka kommersiella drivkrafter för en hållbar utveckling och detta innebär en enorm exportmöjlighet för svenska företag. Hannah Stanton, medlem i regeringens Agenda 2030-delegation, berättade att delegationen ska lämna ett nytt betänkande i mars 2019. Hon liknade de Globala målen vid en universell att göra-lista och poängterade vikten av att involvera unga människor i hållbarhetsarbetet. Jakob Trollbäck, grundare av kommunikationsbyrån The New Division som skapat formspråket för de Globala målen, visade hur företag kan använda de 169 delmålen för att påskynda sitt eget hållbarhetsarbete samt hitta nya affärsmöjligheter.

Efter lunch hölls ett panelsamtal om hållbar stadsutveckling och den planerade stadsmässan H22, där bland annat Helsingborgs stadsbyggnadsdirektör deltog. Dessutom avslöjades vinnarna av utmärkelsen A Sustainable Prize 2018 som gick till Hungerprojektet och Thurne Teknik. Sedan fick konferensdeltagarna samverka i grupper och komma med egna förslag på hållbara lösningar under en kreativ workshop. Under dagen var det särskilt fokus på de Globala målen nummer 5 (Jämställdhet), mål 11 (Hållbara städer och samhällen) och mål 13 (Bekämpa klimatförändringen). Konferensen avslutades med en akademisk analys av Philip Warkander, filosofie doktor och forskare vid Lunds universitet. I samband med arrangemanget medverkade regeringens nya CSR-ambassadör Jakob Kiefer.

– Vi hoppas kunna bidra till att utveckla regionens redan framgångsrika hållbarhetsarbete genom nya perspektiv och fler samarbeten. Helsingborg har blivit utsedd till årets miljökommun två år i rad och här finns många företag som ligger i framkant inom hållbarhet. Så förutsättningarna är mycket goda men tiden är knapp, säger Bo Nilsson, grundare av A Sustainable Tomorrow.

För mer info, vänligen kontakta:
Bo Nilsson, grundare A Sustainable Tomorrow, 070-527 61 12, bo@asustainabletomorrow.se

A Sustainable Tomorrow är bäst på möten som får hållbarhet att hända. Vi bygger broar mellan näringsliv, offentlig sektor, civilsamhälle och akademi för att främja hållbara samarbeten och nya affärsmöjligheter. www.asustainabletomorrow.se

Taggar: