Ökad optimism bland svenska exportbolag

44 procent av de svenska exportföretagen räknar med ökad efterfrågan på svensk export under det kommande året och bara 11 procent räknar med minskad orderingång, enligt Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK). En markant förändring jämfört med höstens mätning, då bara 36 procent av företagen trodde på ökad orderingång och 23 procent trodde på minskad orderingång.

"Nästan hälften av Sveriges BNP består av export och det är oerhört glädjande att framtidstron bland svenska exportörer börjar återvända. Sverige är, trots vår storlek och den globala situationen, fortfarande en stark exportnation med mycket att bidra med internationellt, samtidigt som ökad exportorderingång också bidrar till tillväxt och jobb här i Sverige,” säger Jens Hedar, chef för kundrelationer på SEK.

Stigande inflation, höjda räntor, en bromsad ekonomi och större krav på lokal produktion skapar tuffa villkor för företag som vill exportera. Men efter höstens nedgång är svenska exportörers tro på ökad orderingång tillbaka och enligt Exportkreditbarometerns delundersökning räknar nu 44 procent med en ökning under det kommande året. I höstas var motsvarande siffra endast 36 procent. När Exportkreditbarometern genomfördes i höstas trodde dessutom 23 procent att orderingången skulle minska, en siffra som sjunkit med drygt hälften i vårens mätning till 11 procent. En möjlig förklaring till de positiva förväntningarna kan vara att de bistraste prognoserna från i höstas inte har slagit in.

"Sverige ligger i framkant när det gäller tekniska lösningar som kan bidra till att motverka klimatförändringar på global nivå och det är oerhört glädjande att tron på efterfrågan på svenska exportprodukter ökat. Det innebär sannolikt att fler företag kommer att våga gå vidare med viktiga investeringar,” säger Jens Hedar.

Om Exportkreditbarometern

Två gånger om året tillfrågas 200 svenska exportörer, med en minsta exportvolym på Skr 25 miljoner och vars export står för minst 50 procent av försäljningen, om finansiella krav, exportorderingång, sysselsättningsprognoser, räntor och den svenska kronans styrka. Man tittar även på företagens hållbarhetskrav på leverantörer och kunder, samt deras investeringsplaner för att minska klimatpåverkan från den egna verksamheten. Undersökningen genomfördes under perioden 3 april – 5 maj 2023. Den fullständiga rapporten publiceras i mitten av juni.

Läs mer om Exportkreditbarometern och ladda ner tidigare rapporter här.

Frågan som ställdes var: Väntas exportorderingången under de kommande 12 månaderna ha

Ökat: 44 procent (36 procent i höstens mätning)

Varit oförändrad: 44 procent (41 procent i höstens mätning)

Minskat: 11 procent (23 procent i höstens mätning)

Bilaga

Grafen visar svenska exporterande företags förväntade exportorderingång 2013–2023.

Jenny Wickman
Mob: 0795 85 94 09
E-post: jenny.wickman@sek.se

Svensk Exportkredit (SEK) är ett statligt bolag som finansierar svenska exportföretag, deras underleverantörer och utländska kunder. Sedan 1962 har SEK finansiering från SEK gjort det möjligt för svenska företag att växa, utöka sin produktion, göra förvärv, anställa fler och sälja varor och tjänster till kunder i hela världen. Med utlåning i cirka 60 länder har SEK gedigen kunskap om internationell finansiering och är en naturlig samarbetspartner vid exportfinansiering.

Citat

Jens Hedar, Chef för Kundrelationer på SEK