Riksgäldens beslut om resolutionsplan och minimikrav på nedskrivningsbara skulder för AB Svensk Exportkredit (publ)(SEK)

Riksgälden har idag beslutat om planer för hur banker och andra institut i Sverige ska hanteras i en kris och fastställt deras minimikrav på nedskrivningsbara skulder (MREL).

Riksgälden bedömer att tio svenska institut, inklusive SEK, bedriver verksamhet som är kritisk för det finansiella systemet och har därför upprättat planer som anger vilka åtgärder Riksgälden avser att vidta i resolution.

Riksgälden har även fastställt minimikrav på nedskrivningsbara skulder för dessa institut. Enligt Riksgäldens beslut uppgår minimikravet för SEK till 7,1 procent av totala skulder och kapitalbas beräknat enligt resolutionsregelverket. Det motsvarar ett minimikrav om 28,0 procent av riskvägda tillgångar.

Kravet gäller från 1 januari 2018 och Riksgälden har i sitt pressmeddelande konstaterat att samtliga institut, inklusive SEK, redan idag lever upp till kravet.

Kontakt SEK
Petra Könberg, Chef Marknad & Affärsutveckling