SEK emitterar miljarddollarobligation

SEK har emitterat en 2-årig obligation om 1,25 miljarder US-dollar. Trots ett relativt osäkert marknadsläge mottogs obligationen mycket väl och tecknades av investerare från hela världen. Närmare 50 investerare deltog i transaktionen som blev övertecknad. Majoriteten av investerarna kom från USA och Europa. Upplåningstransaktionen gjordes tillsammans med Credit Suisse Securities (Europe), Goldman Sachs international och Morgan Stanley.

-          Vi är mycket nöjda med att än en gång ha lyckats emittera en framgångsrik transaktion trots det relativt osäkra läget på världsmarknaderna, säger Erik Hådén Senior Director, Head of Treasury, på SEK. Pengarna kommer att användas i SEK:s verksamhet; att stödja svenska exportbolag och deras kunder med finansiering.

Fördelningen mellan investerare var följande

Centralbanker och officiella institutioner

Fondförvaltare

Banker

Försäkringsbolag och pensionsfonder

1 %

Fördelningen mellan regioner var följande

Amerika

Europa exkl Storbritannien

Storbritannien

Mellanöstern/Afrika

Asien

5 %

SEK:s beredskap att bistå företagen med långsiktig finansiering är fortsatt god. Den största tryggheten för exportföretagen är SEK:s konservativa affärsmodell. SEK matchar utlåning och upplåning och tar därmed ingen refinansieringsrisk. Det finns en stor trygghet för exportörerna att veta att när de får finansiering från SEK har SEK redan säkerställt tillgång till upplåning på minst samma löptid.

Vid frågor kontakta SEK:s kommunikationschef Edvard Unsgaard,