Svensk Exportkredit emitterar 500 miljoner euro i 7-årig grön obligation

Svensk Exportkredit (SEK) som finansierar svenska exportföretag, deras underleverantörer och utländska kunder, har emitterat en 7-årig grön obligation om 500 miljoner euro. Detta är SEK:s första euroobligation under 2024 och följer strategin att bygga en euroobligationskurva.

På en svårbedömd marknad efter sommaren genomförde SEK den 29 augusti 2024 en framgångsrik benchmarkobligation om 500 miljoner euro med en löptid om 7 år. Transaktionen som leddes av Credit Agricole Corporate & Investment Bank, Deutsche Bank, NatWest och TD Securities prissattes på mid-swaps +33bps.

Vi är mycket nöjda med det starka resultatet. Efterfrågan från högkvalitativa investerare var stark och vi kunde därför prissätta transaktionen 2 baspunkter innanför det initiala spread-indikationen. Detta lägger en god grund för våra framtida euro-transaktioner och vi är väldigt glada för det stöd vi får från vår globala investerarbas, säger Louise Bergström, Funding & Investor Relations Director på SEK.

Den totala orderboken var på 1,5 miljarder euro, vilket är mer än tre gånger så mycket som den initialt annonserade transaktionsstorleken. Mer en 60 olika investerare deltog. Störst andel tilldelades centralbanker följt av fondförvaltare, försäkring och företag samt banker. Investerarna kom framför allt från Europa, men också från Asien och USA.

– En exceptionellt vältajmad återkomst på euromarknaden. SEK fortsätter etablera sig i eurovalutan i både gröna och konventionella erbjudanden över hela kurvan, säger James Farrely, Debt Syndicate, Credit Agricole CIB.

– Stort grattis till SEK för en imponerande återkomst på euromarknaden med deras första eurobenchmark-transaktion 2024. Prissättningen på 2 baspunkter inom guidning för deras 7-åriga gröna transaktion om 500 miljoner euro är ett bevis för det starka anseende som SEK har bland investerare globalt. Kvaliteten och djupet på orderboken visar på investerarnas engagemang för SEK:s ESG-aktiviteter. Vi är mycket glada över att ha varit delaktiga i SEK:s transaktion, säger Achim Linsenmaier, Vice Chairman of Global Public Sector, Deutsche Bank.

Summary Transaction Details

Issuer

Swedish Export Credit Corporation

Rating

AA+ (S&P, sta) / Aa1 (Moody's, sta)

RegS Bearer

Press- och kommunikationschef

Mobiltelefon: 0720806885

Epost: Katarina.Daniels@sek.se

Svensk Exportkredit (SEK) är ett kommersiellt drivet statligt bolag som finansierar exportföretag, deras underleverantörer och internationella köpare av svenska varor och tjänster. Finansiering från SEK ger företagen möjlighet att växa och bidrar till jobb och tillväxt i Sverige. SEK finansierar även industrins omställning för att minska klimatpåverkan i Sverige.