Svensk Exportkredit rekryterar ny Kreditchef

Svensk Exportkredit (SEK) har rekryterat Mattias Hasselbo till rollen som Kreditchef. Han kommer närmast från Handelsbanken, där han har lång erfarenhet från flera områden. Mattias Hasselbo tillträder sin tjänst hos SEK i början av januari 2025.

Mattias Hasselbo är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har lång erfarenhet som Kreditchef från Handelsbanken, både från Handelsbanken International och sedan 2020 från Handelsbanken Sverige. Dessförinnan har han mångårig erfarenhet från företagsrådgivning inom banksektorn.

- Jag är mycket glad att hälsa Mattias varmt välkommen till SEK. För att fortsätta kunna bidra till en starkare svensk exportnäring samt företagens omställning är vår kreditavdelning avgörande. Mattias långa erfarenhet är värdefull för SEK:s utveckling och att även fortsättningsvis leverera på vårt uppdrag, säger Magnus Montan, vd hos SEK.

SEK är ett statligt ägt, kommersiellt drivet företag med uppdrag att stärka svensk export genom finansiering av svenska exportföretag, deras underleverantörer samt utländska köpare av svensk export. SEK finansierar även hållbar omställning, både i Sverige och globalt.

- Det ska bli kul och spännande att få bli en del av SEK och att där jobba aktivt med att hjälpa till att finansiera svenska exportföretag. Att SEK också är en positiv kraft i omställningen är viktigt både för samhället och för mig personligen, säger Mattias Hasselbo.

Mattias Hasselbo kommer att leda SEK:s kreditavdelning, ingå i SEK:s företagsledning och rapportera direkt till vd. Han tillträder sin tjänst i början av januari 2025. SEK:s nuvarande Kreditchef Teresa Hamilton Burman kommer att gå i pension under 2025, efter en överlämningsperiod tillsammans med Mattias.

Katarina Daniels

Mobiltelefon: 0720806885