Toppbetyg till SEK i kundundersökning

SEK:s kundundersökning 2018 visar på starka resultat både vad gäller upplevelsen av och attityden till Svensk exportkredit. Kunderna har en mycket positiv inställning till SEK och är väldigt nöjda med sina personliga kontakter. 97 procent av kunderna rekommenderar SEK till andra.

SEK som finansierar svensk exportnäring, genomför vartannat år en kundundersökning. Det sammanfattande betyget för SEK är nästintill unikt i finansbranschen. Den totala andelen kunder som ger SEK betyget bra eller mycket bra är 91 procent.

­–Resultaten i kundundersökningen visar hur viktig SEK är för svensk exportnäring. Vi får otroligt fina omdömen vad gäller Kompetens och kunnande samt Förmåga att förstå företagens behov. Kombinerar du dessa faktorer med en hög leveransförmåga får du nöjda kunder, säger Jens Hedar, Chef för Stora företag.

Totalt 94 procent av kunderna anser att SEK är förtroendeingivande och 98 procent ser SEK som en långsiktig samarbetspartner. En av de viktigaste värdemätaren i en kundundersökning är viljan att rekommendera. SEK fick ett extremt högt betyg och ligger nu på 97 procent.

–Jag är oerhört stolt över att så många vill rekommendera oss. Våra finansieringslösningar är ett konkurrensmedel för våra kunder när de gör affärer. Vi skapar helt enkelt ett tydligt mervärde för kunderna, säger Andreas Ericson, Chef för Medelstora företag.

Catharina Henriksson, pressansvarig
+46 76-677 59 09
catharina.henriksson@sek.se

SEK (AB Svensk Exportkredit) ägs av den svenska staten och har i uppdrag att på kommersiella och hållbara grunder säkerställa tillgång till finansiella lösningar för svensk exportnäring. SEK vänder sig till stora och medelstora företag och till deras utländska köpare av svenska produkter och tjänster. Våra lån kan ha korta eller långa löptider och kan betalas ut i flera olika valutor. SEK är den naturliga samarbetspartnern vid exportfinansiering. Vi har en gedigen kunskap om internationella affärer och kan erbjuda en variation av finansieringslösningar.

Citat

Resultaten i kundundersökningen visar hur viktig SEK är för svensk exportnäring. Vi får otroligt fina omdömen vad gäller Kompetens och kunnande samt Förmåga att förstå företagens behov. Kombinerar du dessa faktorer med en hög leveransförmåga får du nöjda kunder.
Jens Hedar, Chef för Stora företag på SEK
Våra finansieringslösningar är ett konkurrensmedel för våra kunder när de gör affärer. Vi skapar helt enkelt ett tydligt mervärde för kunderna.
Andreas Ericson, Chef för Medelstora företag på SEK