ABB Ability™ gör eldistribution säkrare, smartare och mer pålitlig för industri 4.0

2017-05-24 - Den fjärde industriella revolutionen kommer med en betydande förändring i det sätt vi arbetar, eftersom digitala system, nätverkskommunikation och storskalig dataanalys integreras alltmer i affärs- och produktionsprocesser och gör dem mer självbärande och effektiva.

I denna nya värld är effektiv digitalisering avgörande för att driva på prestanda. ABB Ability™ förenar ABB:s digitala enheter, utrustning och lösningar samt företagets digitala tjänster som kan innebära ett språng inom industriell digitalisering.

"Som en ledare inom programvara, mekanik och elteknik har vi förenat människor och utrustning i mer än 40 år. Inom området för eldistribution finns det för ABB Ability™ ett antal viktiga drivkrafter för digitalisering: Vi behöver göra det lättare för våra kunder att göra affärer med oss, oavsett om det handlar om att tillhandahålla digital information eller verktyg för att möjliggöra produktval, konfiguration och orderhantering; ökad funktionalitet inklusive anslutning och integration mellan produkter och system så att enskilda lösningar gör mer; och slutligen den viktigaste möjligheten, fjärrstyrningstjänster för övervakning, planerat underhåll för att öka produktiviteten över en hel anläggning eller ett elektriskt system.", säger Tarak Mehta, global chef för ABB:s division Electrification Products.

Det finns en rad erbjudanden inom ABB Ability™ som stöder förbättringar inom eldistribution, automation och laddinfrastruktur, inklusive ABB Ability Electrical Distribution Control System; laddning för bussar och bilar, digitala ställverk och datacenterlösningar.

ABB Ability Electrical Distribution Control System är en innovativ molntjänstplattform som är utformad för att övervaka, optimera och styra elsystem. Systemet ansluter en anläggnings elutrustning till sakernas internet och använder den inbyggda avkänningen och anslutningen i ABB:s strömbrytare för att ge information och styrfunktioner för att kunna minska de totala driftkostnaderna med upp till 30 procent. Den lanserades i Hannover 2016 som Ekip SmartVision och har bytt namn under ABB Ability-plattformen för att återspegla den bredare potentialen i lösningen för eldistribution.

ABB:s Electrical Distribution Control System tillhandahåller även rapporteringsfunktioner, omedelbar tillgång till dokumentation, möjlighet till fjärrdiagnos av enheter vilket gör underhåll enklare och effektivare. Det möjliggör snabb driftsättning och integration av enheter där paneler ansluts till nätet inom endast tio minuter.

Som en del av sitt erbjudande har ABB också sin lösning för distributionsställverk och System pro E-power. Med märkström upp till 6300 A och kortslutningsström upp till 150 kA kan System pro E lätt uppfylla alla elektriska installationskrav med avseende på skyddsnivåer, segregeringsform och elektriska egenskaper enligt de senaste internationella standarderna och i perfekt synergi med ABB:s lågspänningsutrustning.

En stor del av det digitala landskapet är den växande betydelsen av datacentraler, som är nödvändiga i den globala informationsekonomin. "Med datacenter som förbrukar 30 gånger mer effekt per kvadratmeter än den genomsnittliga kontorsbyggnaden och elkostnader som skjuter i höjden är kraven stora på effektivt strömskydd. Dagens datacentraler måste vara flexibla och lätt anpassas till industriförändringar, särskilt den ständigt ökande efterfrågan på lagring", tillägger Tarak Mehta.

Lösningen MNS-Up levererar kraftfördelning och UPS i ett kompakt system. MNS-Up integrerar beprövade innovationer för att eliminera kablar och skrymmande påbultade objekt som slösar utrymme. Speciellt utvecklad för datacenter och andra uppdragskritiska anläggningar som kräver full drifttid, t.ex. internationella börser, använder MNS-Up ABB:s Conceptpower DPA 500 UPS. Alla modeller använder också en decentraliserad parallellarkitektur, som säkerställer att de isoleras från fel i andra delar i systemet och reducerar driftstopp.

ABB presenterar sin nya digitala version av ZS8.4, ett luftisolerat mellanspänningsställverk för primärdistribution upp till 24 kV. Detta senaste tillskott till ställverksportföljen inom ABB Ability erbjuder en universell lösning för långtgående applikationer, allt från en kompakt ringhuvudenhet till komplexa kraftdistributionssystem.

För att komplettera det digitala ställverksutbudet finns också ABB:s miljöanpassade ZX2 AirPlus, samt ett digitalt alternativ, ABB Ability ZX2 Digital, som bibehåller samma säkerhet och tillförlitlighet. ZX2 är lämplig för primära distributionsställverk, och är idealisk för krävande applikationer i enkla och dubbla skenkonfigurationer i kraftdistributionsnät.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Jan Mörtstrand, Marketing Manager