ABB har tagit hem en beställning för leverans av transformatorstation till Raskiftet vindpark

2016-10-25 – ABB har tecknat avtal med OX2 om leverans av en transformatorstation samt en krafttransformator till Raskiftet vindpark i Norge.

OX2 bygger vindparken mellan Elverum och Trysil. Det är en totalentreprenad och OX2:s första byggprojekt i Norge. Vindparken med 31 turbiner (112 MW) skall tas i drift i slutet av 2018.

Beställningen från OX2 omfattar transformatorstation bestående av bland annat mark och byggnadsarbeten, frånskiljande brytare för 145 kV, mellanspänningsställverk av typ UniGear för 36 kV, kontrollutrustning samt en krafttransformator på 120 MVA. Konstruktionsarbetet av ställverket har redan startat och arbetet på anläggningsplatsen startar hösten 2017. Transformatorstationen ska vara klar för drift våren 2018.

"Det känns roligt att få vara med i detta intressanta vindkraftprojekt. Vi är tacksamma för förtroendet vi fått från OX2 och kommer att leverera en säker tillförlitlig elkraftlösning. I leveransen finns bland annat vår frånskiljande brytare, en kombinerad brytare och frånskiljare som ger högsta möjliga säkerhet säger Jan Karlsson", säljansvarig på ABB.

OX2 är en realisatör inom förnybar energi med verksamhet inom vindkraft, solenergi, bioenergi och geoenergi. OX2 står bakom en stor andel av den landbaserade vindkraften i Norden.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. I över 40 år har ABB drivit utvecklingen av framtidens industriella digitalisering. Med över 70 miljoner enheter uppkopplade genom sin installerade bas på över 70 000 styrsystem över samtliga kundsegment har ABB en idealisk position för att kunna dra nytta av energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Med över 130 års erfarenhet bedriver ABB idag verksamhet i över 100 länder och har cirka 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Jan Karlsson, säljansvarig