ABB installerar trådlöst nätverk i Venedig

Trådlöst höghastighetsbredband ger gratis WiFi i en av världens mest ikoniska städer

2013-10-30 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har installerat ett trådlöst supersnabbt bredbandsnät i Venedig. Nätet ger gratis internetaccess till boende och företag i staden samt, mot en låg avgift, till de 22 miljoner turister som besöker Venedig varje år. Uppdragsgivare är Venedigs kommun.

WiFi-lösningen består av ett nätverk av fasta och mobila accesspunkter som kan hantera mer än 200 gigabyte och 40 000 användare per dag. Nätet är utrustat med 200 trådlösa mesh-routrar från Tropos Networks, ett företag som ABB förvärvade 2011 och som idag ingår i ABB:s heltäckande erbjudande inom kommunikation. Routrarna är placerade i diskreta inbyggnader med stor estetisk hänsyn till den historiska arkitekturen runt om i staden.

Venedig är listad av Unesco som världskulturarv och berömd för sina majestätiska byggnader och smala, krokiga gränder. Staden är byggd på 118 små öar med kanaler emellan sig och sammanflätade av broar. Venedig är känd som en enastående vacker och romantisk stad, vilket också gör den till ett av världens mest populära turistmål.

”Vår lösning ger tillförlitlig access till snabbt WiFi och kontinuerlig roaming i den utmanande topografin i denna historiska och vackra stad”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”Tekniken erbjuder snabb och enkel uppkoppling, och den smälter väl in med stadens historiska miljöer.”

Bland de egenskaper som särskiljer lösningen är automatisk omkoppling mellan två frekvensområden (2,4 och 5 gigahertz). Detta säkerställer maximal signalstyrka och minimala störningar, även i smala och krokiga gränder där radioskugga annars kan förekomma. En annan specialegenskap är routrarna ombord på vattenbussarna som trafikerar Grand Canal och andra vattenvägar i staden och som ger tillförlitlig dataanslutning under resan. Detta välkomnas av Venedigs invånare som i snitt har 30 minuters restid per dag på vatten. Skalbarhet och enkel installation är andra fördelar som lösningen erbjuder.

Venedigs WiFi-projekt ingår i satsningen ”Free ItaliaWifi” som har initierats av städerna Rom och Venedig samt ön Sardinien. Målet är att skapa ett nationellt trådlöst bredbandsnät med gratis WiFi. Projektet omfattar hittills 41 nätverk, 2 130 accesspunkter och 427 000 användare i Italien.

ABB är en marknadsledare inom trådlös bredbandsteknik som tillhandahåller tillförlitliga, säkra och skalbara trådlösa IP-nätverk för fältet till en rad industrigrenar, såsom energiföretag, olje- och gasindustrier, smarta elnät och energismarta städer.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi
media.relations@ch.abb.com