ABB laddar för en fossilfri kollektivtrafik i Gävle

Till 2022 ska Gävleborgs stadsbussflotta vara utbytt till fossilfria fordon. De 40 biogasbussar som redan rullar på Gävles gator får nu sällskap av åtta elbussar. ABB är med och levererar laddlösningen och med de nya elbussarna väntar nu en tystare och renare stadsmiljö för Gävles invånare.

För att skapa ett fossilfritt Gävleborg innan 2030 investeras det bland annat i infrastruktur och en stadsbussflotta som drivs med hållbart bränsle. Till 2022 ska hela Gävles stadsbussflotta vara utbytt till fossilfria alternativ. Genom att byta ut åtta äldre biogasbussar till lika många eldrivna bussar beräknas CO2-besparingen bli runt 38 procent.

För att ladda de åtta nya elbussarna har Vy Buss AB, som är operatör för stadstrafiken i Gävle, beställt två pantografladdare samt åtta depåladdare (DC Wallbox) från ABB. Laddalliansen Nordic AB kommer leverera en komplett installation av laddutrustningen till Vy Buss, inklusive entreprenad och montage. Idrifttagningen samt framtida service görs av ABB. Installationen beräknas vara klar vid årsskiftet 2021/22.

”Vi har sedan flera år tillbaka haft ett fint samarbete med ABB. Med deras produkter och expertis kan vi leverera en lösning till våra kunder som är beprövad och har hög kvalitet”, säger Henrik Holmér, vd på Laddalliansen Nordic AB.

Arne Veggeland, vd på Vy Buss AB, ser fram emot att hela Gävles stadsbussflotta snart är utbytt till fordon som drivs på ett hållbart sätt. ”Med våra nya fossilfria bussar erbjuder vi en kollektivtrafik till Gävles invånare som är både klimatmässigt smart och ger en trevligare upplevelse eftersom dessa bussar går så tyst.”

Det är busslinje 3, en av de mest trafikerade busslinjerna i Gävle, som går genom stadsdelarna Tranmur och Västerbacken som kommer att elektrifieras. Resultatet blir både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. Under 2020 gjordes över en miljon resor på linje 3.

”Elbussar är en perfekt lösning i tätbebyggt område. De är tysta och avgasfria, vilket uppskattas av såväl chaufförer och resenärer som de som bor och vistas i området. Med kombinationen snabbladdning vid ändhållplatserna och underhållsladdning i depå får Vy Buss en bra långsiktig laddlösning för optimal batterikapacitet”, säger Mats Peterson, vd ABB Electrification Sweden AB.

De två snabbladdande 300 kW-pantograferna installeras vid ändhållplatserna och dessutom monteras åtta DC Wallbox i bussdepån för en mera långsam laddning på 20-30 kW när bussarna inte är i bruk. Att kombinera hög- och lågeffektsladdning är optimalt för livslängden av bussarnas batteri.ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt mer än 400 000 elfordonsladdare på mer än 85 marknader; över 20 000 DC-laddare och 380 000 AC-laddare, inklusive de som säljs via Chargedot.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson