ABB lanserar ny robotprogramvara för maskinbetjäning

Spara tid och pengar med ABB:s nya programvara som gör robotprogrammering för maskinbetjäning enklare, snabbare och mer flexibelt.

2013-03-20– Med erfarenhet av mer än 30 000 installerade robotar för maskinbetjäning sedan 1970-talet har ABB utvecklat en innovativ programvara. Den nya programvaran, som är både flexibel och användarvänlig, stödjer maskinbetjäning för allt ifrån pressgjutning till formsprutning och till maskinbearbetning.

Den nya programvaran består av RobotStudio Machine Tending Power Pac och RobotWare Machine Tending. RobotStudio Machine Tending PowerPac är en PC-baserad programvara som möjliggör kostnadseffektiv och användarvänlig programmering, simulering, validering och optimering av robotceller i en virtuell 3D-miljö. RobotWare Machine Tending är en programvara som installeras i robotens styrsystem och används för enkel konfigurering och bekymmersfri drift av robotcellen. Med dessa två verktyg kan allt från cykeltider och olika processteg, till analys av robotens räckvidd, simuleras och testas innan installation, vilket gör att kostsamma misstag kan undvikas.

”ABB lägger ned mycket arbete på att skapa innovativa lösningar som tillgodoser viktiga kundbehov”, säger Andreas Eriksson, produktchef vid ABB. ”Den här nya programvaran tillgodoser många av dessa behov. Programmeringen av robotceller för maskinbetjäning blir betydligt enklare, snabbare och flexiblare. Robotcellen kan hanteras av operatörer utan särskild utbildning. Det är fördelar som kunden alltid efterfrågar.”

RobotStudio Machine Tending PowerPac – ett tillägg till RobotStudio, ABB:s kraftfulla och enkla PC-baserade programmeringsverktyg, tillhandahåller en plattform för att snabbt skapa och redigera robotprogram för maskinbetjäning i en virtuell 3D-miljö. Programvaran består bland annat av ett bibliotek av vanliga gripdon och robotstationer, samt inbyggt stöd och logistik för de flesta typer av maskin- och kringutrustning, vilket gör det mycket enkelt att skapa fungerande robotprogram i 3D-miljö. Den virtuella miljön gör det även möjligt att simulera och validera robotprogrammet för att åstadkomma en optimerad produktionsprocess för alla typer av maskinbetjäningsapplikationer. RobotStudio Machine Tending PowerPac har även funktioner som bidrar till att säkerställa en hög personsäkerhet genom möjligheten att definiera och konfigurera hur roboten skall röra sig till en säker position om något skulle gå fel under drift.

Den styrsystembaserade programvaran RobotWare Machine Tending är framtagen för att vara ett effektivt och fristående verktyg för programmering, konfigurering och drift av en robot. Samtidigt är det väl integrerat med RobotStudio Machine Tending PowerPac, vilket förbättrar den totala användarupplevelsen. RobotWare Machine Tending består delvis av ett intuitivt och anpassningsbart användargränssnitt som medger enkel produktionsövervakning och kontroll av robotceller. Även om mjukvaran har utvecklats för att operatörer utan särskild utbildning ska kunna utföra de vanligaste arbetsmomenten så består även mjukvaran av ett flexibelt och modullärt programmeringsverktyg för mer avancerade användare som ger obegränsad tillgång till ABB:s kraftfulla programmeringsspråk, RAPID.

• Väl integrerat: Tät samverkan mellan PC-baserade RobotStudio PowerPac och styrsystemsbaserade RobotWare
  • Enkel programmering: Snabbare PC-baserad programmering minskar stilleståndstid; enkel programmering och konfigurering i styrsystemet
  • Flexibelt: Moduluppbyggd programmeringsstruktur, intuitivt och anpassningsbart grafiskt användargränssnitt och obegränsad tillgång till programmeringsspråket
    RAPID
  • Enkelt handhavande: Robotens cykler, hastigheter och arbetsmoment kontrolleras genom ett enkelt och intuitivt gränssnitt
  • Snabb installation: Skapa och testa robotprogram i en virtuell miljö, integration av PC- och styrsystemsbaserad programvara, fördefinierade gränssnitt
  • Problemfritt: Säker HomeRun, avancerad felhantering, lättillgänglig produktionsstatistik, snabb omprogrammering

Alla produkter från ABB Robotics stöds fullt ut av ABB:s globala sälj- och serviceorganisation på mer än 100 orter i 53 länder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationssystem. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB AB                                                                ABB Sverige:
Andreas Eriksson, Produktchef                             Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-34 45 34                                                  Tel: 021-32 32 32
andreas.x.eriksson@se.abb.com                          press@se.abb.com