ABB lanserar ny strömriktarserie på Elfack i Göteborg, 9-12 maj

2017-04-26 - Nya strömriktarserien DCS880, är byggd på ABB:s helkompatibla omriktarplattform som säkerställer att alla ABB-omriktare tillhandahåller likvärdiga funktioner och egenskaper och kan användas på samma sätt. Den har integrerad STO-funktion (Safe Torque Off) som standard och avancerade anslutningsmöjligheter.

• STO (Safe Torque Off) inbyggd som standard i strömriktarmodulen
  • Singeldrift, 20 A till 5 200 A, upp till 1 600 VDC
  • Programmerbara enligt IEC 61131
  • Stödjer alla stora industriella fältbussar

”Med en fungerande likströmsmotor så är det en väldigt liten investering att installera en ny modern strömriktare jämfört med att byta till växelströmsdrift. Låga ägandekostnader, hög driftsäkerhet och minimalt underhållsbehov tillsammans med DCS880-strömriktarnas nya funtioner och egenskaper gör dem till ett riktigt intressant alternativ.”  Ola Olsson, tekniskt produktansvarig

DCS880 industriella stömriktare

I samband med Elfack i Göteborg lanserar ABB en helt ny, flexibel och användarvänlig strömriktarserie för den svenska marknaden. Med den nya strömriktarserien DCS880 kan användarna nu dra nytta av ABB:s helkompatibla strömriktararkitektur för styrning av olika typer av likströmsmotorer. Den levereras med praktiska inbyggda funktioner som fokuserar på driftsäkerhet, enkla val, enkel installation, hög reglerprestanda och effektivt underhåll. Anslutningsmöjligheterna har också gjorts till en prioritering för att strömriktaren ska kunna fungera effektivt och dra nytta av fördelarna med en allt mer uppkopplad, digitaliserad industri.

Våra DC-strömriktare är nu helkompatibla

De nya DCS880-strömriktarna är byggda på ABB:s gemensamma omriktarplattform som har optimerats för användarvänlighet och enkelhet. Eftersom de har samma kontrollpanel, funktioner och verktyg blir det lätt för användare att växla mellan olika omriktartyper – både strömriktare (DC) och frekvensomriktare (AC) – när man lärt sig att använda DCS880.

Inbyggd säkerhet för att skydda människor och maskiner

DCS880 återspeglar ABB:s starka fokus på säkerhet eftersom den har certifierad STO-funktion (Safe Torque Off) inbyggd som standard. STO minskar risken för olyckor vid användning eller underhåll av maskiner och bidrar därigenom till att skydda människor, utrustning och miljö. STO sparar också tid och pengar när det gäller funktionella säkerhetsbedömningar och nödvändig dokumentation eftersom den tillåter användning av samma säkerhetsmallar som ABB:s AC-frekvensomriktare.

Redo för den fjärde industriella revolutionen

DCS880 har avancerade anslutningsfunktioner och är förberedd för den fjärde industriella revolutionen. Enheten är kompatibel med ABB:s intelligenta servicelösningar, som smartphoneapparna Drivebase och Drivetune, som hjälper till att optimera och underhålla enhetens prestanda. DCS880 kan även integreras med programvaran ABB zenon för säker insamling, analys, visualisering och hantering av produktionsdata. Dessutom kan strömriktarna användas tillsammans med alla stora fältbussprotokoll och fjärrövervakningslösningar för att lämna värdefull information om enhetens status dygnet runt, oavsett plats.

Säker, enkel och tillförlitlig

Oavsett tillämpning ger de nya DCS880-strömriktarna användarna en integrerad lösning som bygger på säkerhet, enkelhet, anslutningsbarhet och tillförlitlighet. De har just den flexibilitet som krävs för att uppfylla de specifika behoven inom många industriella miljöer och tillämpningar via enkla kundspecifika konfigurationer. Resultatet är överlägsen kontroll över hastighet och vridmoment i en kompakt, utrymmessnål hårdvarudesign. Dessutom kan enheten hantera avancerad programmering med standardutbudet av IEC-språk och innehåller många färdiga program, till exempel ett särskilt program för industri-, hamn-, torn- och marinkranar. Lanseringen av DCS880 förbättrar ABB:s möjlighet att erbjuda den optimala strömriktaren för varje AC- eller DC-tillämpning, från den minsta vattenpumpen till den största cementugnen.

ABB driver på utvecklingen mot den fjärde industriella revolutionen med ABB Ability™

I över 40 år har ABB arbetat med processtyrsystem, kommunikationslösningar, sensorer och programvara. Med dessa digitala lösningar kan våra kunder inom industri, energidistribution och infrastruktur analysera data smartare, optimera sin verksamhet och förbättra produktivitet och flexibilitet. Vi presenterar vårt digitala utbud under namnet ABB Ability™ som är plattformen för alla våra digitala produkter och tjänster. ABB Ability™ ansluter våra kunder till industridelen av sakernas internet och hjälper till att omsätta data i direkta åtgärder som skapar kundvärde på riktigt i den verkliga världen. Samtidigt har vi samma engagemang som alltid för säkerhet, tillförlitlighet, Internetsäkerhet och datasekretess när vi drar nytta av den fjärde industriella revolutionen. Den produkt som nämns i detta pressmeddelande breddar ABB:s erbjudande på det här området. http://new.abb.com/abb-ability

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Ola Olsson, teknisk produktansvarig, DC Center