ABB lanserar snabb och flexibel lösning för flyttning av detaljer inom pressautomation vid höga hastigheter

2014-01-09- Systemet Twin Robot Xbar (TRX) från ABB är den snabbaste robotbaserade lösningen på marknaden för att flytta detaljer i en presslinje.

· Flexibel robotbaserad lösning: Kapacitet att flytta 16 detaljer per minut i en tandemlinje
· Enkel verktygsväxling: Utrustad med snabbt verktygsväxlingssystem
· Användarvänligt programmeringsgränssnitt: Använder plattformen StampWare.

ABB har utvecklat robotbaserade lösningar för pressautomation i nästan två decennier. Den senaste innovationen, TRX, är ett snabbt och flexibelt system för flyttning av detaljer i presslinjer av tandemmodell. Kapaciteten är upp till 16 delar per minut för stora paneler. Systemet kan också anpassas till befintliga presslinjer, vilket är en fördel jämfört med liknande system som kräver ytterligare utrymme mellan kolonnben och bolster.

”TRX kan rekonfigurera avståndet mellan panelerna under förflyttning vid sidbyte på ett kostnadseffektivt och driftsäkert sätt. Processen undanröjer samtidigt behov av ytterligare ställdon”, säger Stefan Drakensjö, Försäljningschef vid ABB-enheten Robotics.

Den 10-axliga TRX är fördelad över två fyraxliga robotar samt två ytterligare axlar i växelbalken. Användningen av två robotar är det optimala sättet att distribuera den totala kraften på och minimera tröghet. Allt hålls ihop av en och samma styrenhet. Systemet är anpassningsbart efter vilka krav användaren har och passar för flertalet växelbalkar.

”TRX höjer ribban inom pressautomation genom att ge användarna både ökad flexibilitet och högre hastigheter, samtidigt som lösningen hanterar en mängd typer och längder av växelbalkar för olika konfigurationer av linan”, säger Stefan Drakensjö.

TRX drivs genom StampWare, en egenutvecklad programvara från ABB, utformad för att underlätta interaktionen mellan operatör och presscell. StampWare finns tillgänglig på FlexPendanten till roboten för maximal enkelhet, flexibilitet och kostnadseffektivitet. Det innehåller också ett grafiskt programmeringsverktyg som hjälper operatören att enkelt programmera roboten utan att kräva kunskap i programmeringsspråket. StampWare används idag i mer än 1 000 robotar världen över.

Alla produkter från Robotics stöds fullt ut av Robotics globala sälj- och serviceorganisation på mer än 100 orter i 53 länder.

Ytterligare information om ABB Robotics:

ABB Robotics är en ledande leverantör av industrirobotar, som också tillhandahåller robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningsceller och servicetjänster för arbetsmoment såsom svetsning, hantering, montering, målning och ytbehandling, plockning, packning, pallpackning och maskinbetjäning. Huvudsakliga marknader är fordonsindustri, plastindustri, metallindustri, gjuterier, elektronikindustri, verktygsmaskinindustri, läkemedelsindustri och livsmedelsindustri. Med ett starkt fokus på innovativa lösningar hjälper ABB industriella tillverkare att förbättra sin produktivitet, produktkvalitet och arbetsmiljö. ABB har installerat mer än 200 000 robotar över hela världen.

ABB AB
Stefan Drakensjö