ABB lanserar snabb och flexibel lösning för flyttning av medelstora detaljer inom pressautomation

2014-03-13- IRB 6660FX ökar produktiviteten i medelstora presslinjer av tandemmodell med mer än 25 % jämfört med traditionella 6axliga robotar.

Flexibel robotbaserad lösning: Kapacitet att flytta upp till 16 detaljer per minut
Flyttning längs en linjär bana: Integrering av en sjunde axel eliminerar de vibrationer som skapas när detaljerna roteras 180°
Användarvänligt programmeringsgränssnitt: Drivs via plattformen StampWare

ABB har utvecklat robotbaserade lösningar för pressautomation i nästan två decennier. Den senaste lösningen, IRB 6660FX, är ett snabbt och flexibelt system för flyttning av medelstora detaljer. IRB 6600FX har samma konstruktion som ABB:s system för flyttning av stora detaljer, IRB 7600FX, och är ett perfekt komplement till ABB:s befintliga produkterbjudande inom flyttning av detaljer. IRB 6660 lämpar sig för såväl nya som befintliga presslinjer.

En dubbelverkande enhet har integrerats i IRB 6660 för att skapa en 7-axlig robot som gör det möjligt att snabbt flytta medelstora detaljer längs en linjär bana. Som en konsekvens av den extra axeln elimineras de vibrationer som uppstår när detaljer roteras 180° på traditionella robotar med sex axlar. Systemet är även utrustat med integrerad dynamisk modellstyrning för samordning av samtliga sju axlar för att säkerställa optimal hastighet, precision och livslängd.

"IRB 6660FX är kostnadseffektiv och tillförlitlig samtidig som den bibehåller robotens flexibilitet och orienteringsförmåga", säger Stefan Drakensjö, Marknads- och försäljningschef på ABB-enheten Robotics. "Den är också ett enkelt sätt för våra kunder att uppgradera sin befintliga utrustning."

När det gäller nya presslinjer kan man minska avstånden inom pressen eftersom detaljerna inte behöver roteras innan de flyttas.

"IRB 6660FX höjer ribban inom pressautomation genom att ge användarna både ökad flexibilitet och högre hastigheter samtidigt som den frigör värdefull golvyta i pressverkstaden", tillägger Drakensjö.

IRB 6660FX drivs genom StampWare, en egenutvecklad programvara från ABB, utformad för att underlätta interaktionen mellan operatör och presscell. StampWare finns tillgänglig på FlexPendanten till roboten för maximal enkelhet, flexibilitet och kostnadseffektivitet. Det innehåller också ett grafiskt programmeringsverktyg som hjälper operatören att enkelt programmera roboten utan att kräva kunskap i programmeringsspråket. StampWare används idag i mer än 1 000 robotar världen över.

Alla produkter från ABB Robotics levereras och servas fullt ut av ABB Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 53 länder. Besök www.abb.com/robotics för mer information.

ABB AB
Stefan Drakensjö
Marknads- och försäljningschef
021- 344053
stefan.drakensjo@se.abb.com

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef

ABB är en ledande leverantör av industrirobotar, och erbjuder även robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningssystem och tjänster för bland annat svetsning, materialhantering, montering, målning, ytbehandling, plockning, packning, palletering och maskinunderhåll. ABB:s huvudmarknader omfattar bil-, plast-, metall-, gjuteri-, elektronik- och maskinverktygsindustrin, samt läkemedels-, livsmedels- och dryckesindustrin. Fokus på problemlösning hjälper tillverkare att förbättra produktiviteten, produktkvaliteten och medarbetarnas säkerhet. ABB har installerat över 200 000 robotar världen över.