ABB levererar transformatorstation till Solberg vindkraftpark

2016-10-25 – ABB har fått en beställning från Solberg Vindkraft AB, samägt av Fortum och Skellefteå Kraft, för leverans av transformatorstation Bräntet som kopplar Solberg vindkraftpark till stamnätet.

Vindkraftparken, som ligger cirka 90 km nordväst om Örnsköldsvik består av 22 turbiner på cirka 76 MW och planeras vara i full drift under vintern 2017/2018.

Beställningen från Solberg Vindkraft AB omfattar en transformatorstation bestående av bland annat mark- och byggnadsarbeten, frånskiljande brytare för 245 kV, mellanspänningsställverk av typ UniGear för 36 kV samt kontrollutrustning.

Vi är tacksamma för förtroendet vi fått från Solberg Vindkraft AB att få vara med och leverera kraftförsörjning till Solberg vindpark. Som del i denna leverans är vi speciellt tacksamma att kunna leverera vår frånskiljande brytare, en kombinerad brytare och frånskiljare som ger högsta möjliga säkerhet”, säger Jan Karlsson, säljansvarig på ABB.

Investeringen är ett konkret exempel på Fortums nya strategiska inriktning och för Skellefteå Kraft är vindkraft ett prioriterat tillväxtområde”, säger Tuomo Sinisalmi, Fortums projektledare samt vd för Solberg.

Bygget av vindkraftparken har påbörjats nu under 2016 med anläggnings- och elarbeten.

Arise AB som har utfört projekteringen och medverkat vid upphandlingarna har även projektledningsuppdraget för byggnationen av vindkraftparken åt slutkunden.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. I över 40 år har ABB drivit utvecklingen av framtidens industriella digitalisering. Med över 70 miljoner enheter uppkopplade genom sin installerade bas på över 70 000 styrsystem över samtliga kundsegment har ABB en idealisk position för att kunna dra nytta av energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Med över 130 års erfarenhet bedriver ABB idag verksamhet i över 100 länder och har cirka 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Jan Karlsson, säljansvarig