ABB öppnar sin plattform för att påskynda utvecklingen av smarta energisystem

Möjliggör utveckling av nya, innovativa och smarta applikationer.

ABB lanserar Software Developer Portal (SDP) som utformats för utveckling av nya datadrivna beslutsstödsystem för Energy Management för fastigheter. Syftet är att underlätta integrering av data och analyser från ABB AbilityTM Electrical Distribution Control System (EDCS) i den egna verksamheten för externa utvecklare som då kan utveckla anpassade applikationer.

Många anläggningar använder ABB EDCS, en molnbaserad lösning för Energy Management, med vars hjälp de kan styra sitt eget elsystem och förbättra energiförvaltning, kostnadsfördelning och koldioxidutsläpp.

Chief Digital Officer, Guido Jouret kommenterar utvecklingen. ”ABB är den ledande digitala energipartnern för Industry 4.0 och smarta byggnadsstrategier eftersom vi brinner för att göra data till en del av processen. Vi fokuserar på dataanalys som gör stor skillnad för driften av byggnaden och gör det enkelt att integrera energidata med all annan relevant information. ABB Ability SDP kommer att möjliggöra för fler företag att använda sina energidata på ett innovativt och värdefullt sätt.”

Med SDP kan utvecklare, analysföretag och partners använda energidata från ABB:s smarta elektrifieringsprodukter på nya och innovativa sätt. Portalen inbegriper ett programmeringsgränssnitt (API) och ett programutvecklarverktyg (SDK). Med ABB:s API kan olika programvarupaket kombineras och med det nya SDK kan utvecklare skapa nya tillämpningar för ABB:s digitala plattform som de sedan kan marknadsföra och sälja på ABB Marketplace. API och SDK kommer att möjliggöra optimerad kundanpassning, sektorspecifika algoritmer och mer avancerade funktioner som kan ge mervärde.

Andrea Temporiti, chef för digital utveckling inom affärsområdet Electrification säger "ABB:s SDP får partners att samarbeta på ett snabbare och enklare sätt. Ett fastighetsförvaltningssystem som förvaltas av tredje part skulle exempelvis kunna utnyttja EDCS-data för att samla in uppgifter om energiförbrukning och korrelera dem med information om till exempel rumsbeläggning och andra aktiviteter i byggnaden för att på så sätt optimera användarnas bekvämlighet eller fastighetens energieffektivitet."

"I en produktionsanläggning skulle till exempel energidata kunna kompletteras med produktionsdata för att skapa anpassade datavisualiseringar och analyser för det specifika företaget i syfte att förbättra produktivitet och effektivitet”, förklarar Andrea Temporiti.

SDP möjliggör för tredjepartslösningar att utvecklas, testas, certifieras och publiceras på ett säkert sätt på ABB Abilitys EDCS-plattform och erbjuda applikationerna på ABB Ability Marketplace.

”Öppna och utvecklingsvänliga ekosystem påskyndar innovationstakten inom ett affärssegment som redan är i en snabb teknisk transformation” säger Verdigris chef för produktstrategi, Thomas Chung. ”Som AI-utvecklare värdesätter vi möjligheten att ta våra lösningar till en ny marknad.”

Utvecklare kommer att kunna skapa lösningar som använder data från EDCS-plattformen för att erbjuda nya tjänster såsom visualisering av nyckeldata, prediktion av energikonsumtion och integrering av extern data, exempelvis väderprognos.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef