ABB rakt upp till andra plats bland attraktiva arbetsgivare

ABB på andra plats som ideal arbetsgivare bland teknologer i FöretagsBarometern. Teknikföretaget går från femte till andra plats på endast ett år.

2013-03-14 -- Då Sveriges teknologstudenter får ranka sina framtida ideala arbetsgivare hamnar teknikföretaget ABB på andra plats, endast Google kommer före. Det innebär att ABB tar ett rejält kliv jämfört med 2012 då ABB placerade sig på femte plats.

Resultatet presenterades igår kväll på Universum Awards på Berns Salonger i Stockholm. Detta är Nordens största event inom employer branding och inför 300 gäster tog ABB:s personaldirektör Åsa Jackson emot priset.

”Det är oerhört glädjande och hedrande att få ta emot detta bevis på att ABB är i framkant bland teknologerna. Vi tackar alla de som röstat fram oss men riktar ett särskilt tack till ABB:s medarbetare som varje dag hjälper till att berätta om vår verksamhet och alla de spännande möjligheter vi kan erbjuda”, säger Åsa Jackson, personaldirektör för ABB Sverige.

”Detta visar att vårt långsiktiga arbete lönar sig och att vi lyckats med de steg vi tagit de senaste åren för att bli en än mer attraktiv arbetsgivare, som till exempel programmet för kvinnliga ingenjörs-studenter (ABB Sustainable Talent Program), utveckling av vårt traineeprogram och även bildandet av vårt stora interna ambassadörsnätverk. Dessutom tror vi att vår nya satsning University Relations, där vi skriver samarbetsavtal med utvalda lärosäten i Sverige som omfattar allt från rekrytering till forskning, kommer leda till att studenterna får bättre möjligheter att lära mer om vilka framtida jobb som finns hos oss inom båda våra verksamhetsområden kraft och automation”.

ABB tog också, för femte året i rad, emot förstapriset som ideal arbetsgivare inom branschen verkstadsindustrin.

Resultaten kommer från Employer Branding-företaget Universums årliga studentundersökning FöretagsBarometern. Undersökningen, som besvarades av cirka 20 000 studenter från Sveriges universitet och högskolor, avslöjar vilka förväntningar studenterna har på sin framtida karriär samt vilka företag som är deras ideala arbetsgivare.

ABB utsåg Årets Teknolog
Under kvällen delades också priset Årets Teknolog ut av ABB:s personaldirektör Åsa Jackson. Årets Teknolog 2013 heter
Karolina Lindén och läser Industriell Ekonomi vid Lunds Tekniska Högskola.

Förutom äran fick Karolina blommor, diplom och en studieresa till ABB:s anläggning i Huntersville, USA. ABB har sedan 2007 delat ut priset för kategorin Årets Teknolog på Universum Awards.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef