ABB Robotics Experience Day tar svensk industris konkurrenskraft till nya höjder

Ettårsjubileum för ABB Robotics Experience Center i Västerås som inspirerar svenska industriföretag, institutioner och startups och hjälper dem att utveckla nya teknologier inom robotautomation.

För att driva svensk industri framåt arrangerade ABB Robotics i Sverige idag sitt årliga event ABB Robotic Experience Day, i år digitalt, med kunder, partners och gäster från svensk industri samt representanter från akademi, myndigheter och olika delar av ABB.

I Robotics Experience Center samlar ABB Robotics ny teknik och möjliggör för svensk industri och akademi att på plats testa företagets senaste teknik för att utvärdera vad den kan göra för skillnad. ABB samarbetar med Ericsson kring 5G, vilket kommer att öppna upp för ökad flexibilitet och mer innovationer genom att data kan kommuniceras trådlöst och tillförlitligt.

”Det har varit en dag med representanter från hela industrisverige som deltog i vårt virtuella event som belyste automation, robotisering och hållbarhet ur en mängd perspektiv”, säger Dennis Helfridsson, chef för ABB:s affärsområde Robotics & Discrete Automation i Sverige samt vd för ABB Sverige. ”Det är inspirerande att Robotics Experience Center firar ett år och att centret är lokaliserat i ABB Robotics huvudkontor på Finnslätten i Västerås. Tillsammans med bland andra Västerås stad, Mälardalens högskola, Northvolt, Bombardier Transportation, Westinghouse och Kungsleden utvecklar vi en ny högteknologisk forskningsmiljö och skapar Sveriges viktigaste robot-, energi- och elektrifieringskluster.”

Under förmiddagen gjordes nedslag hos några av ABB:s olika robotverksamheter runtom i världen, gavs smakprov på framtidens robotlösningar och bjöds på inspiration från svensk industri. Flera industriaktörer deltog med sin syn på framtidens automation utifrån sina erfarenheter och perspektiv, exempelvis Volvo Bussar, Apotea, Absolicon Solar Collector AB och Ericsson.

ABB:s vd och koncernchef Björn Rosengren välkomnade gästerna och sa att: ”Det var här i Västerås allting började. Närmare bestämt 1974 då Asea, numera ABB, drog igång sin robotverksamhet med att lansera sin första kommersiella robot. Idag är ABB världsledande på industrirobotar och vi levererar dessa till i stort sett alla industriella länder världen över. Och idag pratar vi inte bara om enskilda robotar, utan även om applikationsceller och smarta system.”

Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, deltog i en paneldiskussion om hur politiken och näringslivet tillsammans kan arbeta för att stärka Sveriges konkurrenskraft och exportförmåga. Hon talade om exporten som dragloket i svensk ekonomi och vikten av att handelspolitiken omfamnar näringslivet, särskilt i en tid då vi ska bygga Sverige ur krisen. ”Det är genom att arbeta tillsammans och att arbeta mellan olika policyområden som vi kan nå framgång. I ett litet, exportberoende land som Sverige är vi beroende av varandra, och det är bara genom dialog med näringslivet vi vet vilka insatser som är betydelsefulla. Därför är möten som det här så viktiga för mig som handelsminister och för oss som regering. Som svensk handelsminister är jag stolt över att vi har globala spjutspetsföretag, likt ABB, som verkligen är förebilder på den globala arenan.”

Dagen avslutades med en robotshow där tekniken och kulturen samarbetade. I år blev det i ny tappning där svensk tillverkande industri mötte svensk musikindustri – Sveriges största exportframgångar. På scenen gavs ett framträdande av Vargas & Lagola i samarbete med centrets robotar.

Utdelning av robotpris
ABB Robotics i Sverige har infört ett robotpris som kommer att delas ut årligen inom tre kategorier; årets tillverkande industri, årets innovatör samt årets partner. Priserna gick i år till företagen Olofsfors, Prevas och Automationsteknik i Hässleholm och delades ut under ABB Robotics Experience Day av Susanne Timsjö, marknads- och säljchef för ABB Robotics i Sverige, och Sara Mazur från Investor AB.

Motiveringarna lyder:
Årets tillverkande industri: ”Olofsfors tillverkar band för skogs- och entreprenadmaskiner och vägstål. Genom en målmedveten strategi som påbörjades redan 2002 har Olofsfors utvecklats till en högpresterande fabrik genom att man valt att investera i en helt automatiserad produktionslina. Därefter har man även valt att ta ett steg mot den digitaliserade fabriken och kopplat upp sina robotar med Connected Services som en del av det viktiga serviceavtalet med ABB. Allt för att säkerställa tillgänglighet och optimera robotarnas prestanda.”

Årets innovatör:Prevas har skapat en innovativ robotlösning för montering av lagringspinnar i kugghjul. Lösningen är baserad på helt unik teknologi, hög automationskompetens och kollaborativ robotteknologi (IRB14000 och YuMi®). Prevas har på ett mycket framgångsrikt sätt tagit avancerad montering med robot till en helt ny nivå. Genom sitt innovativa och visionära tekniska kunnande har Prevas öppnat upp marknaden för vidare framgångar för kollaborativa robotlösningar. Detta också genom att som alltid sätta människan i centrum både hos kunden och inom sitt egna team.”

Årets partner:Automationsteknik i Hässleholm har under senare år tillsammans med slutkunder och ABB jobbat målmedvetet för att få in robotar som en flexibel lösning i tillverknings- och monteringslinjer. Detta har lett till stora framgångar för Automationsteknik i Hässleholm och en kraftig ökning av ABB:s robotar i deras lösningar.”

ABB Robotics samarbetar även med svensk musikindustri och dagen innehöll en högtidlig stund för att hedra Tim ”Avicii” Bergling. ABB donerade en gåva till Tim Bergling Foundation som fokuserar på att stödja personer och organisationer som arbetar förebyggande inom psykisk ohälsa. Klas Bergling, styrelseordförande tillika pappa till Tim, tog emot gåvan från Susanne Timsjö.

Om ABB Robotics Experience Center
På Robotics Experience Center kan ABB:s kunder och partners lära sig mer om ABB:s robotverksamhet samt få inspiration kring den senaste utvecklingen inom robotautomation, testa nya idéer och utveckla nya robotlösningar. Utbildningsverksamheten ABB University erbjuder också en mängd kurser i robotteknik. Centret gör det möjligt för ABB att tillsammans med kunder och partners från både industrin och den akademiska världen samarbeta för att utveckla nya robottekniker och tillverkningslösningar. Centret är en möjlighet för små och medelstora företag, till exempel inom generell industri, att investera i robotautomation för att bevara och öka sin konkurrenskraft.

Det 1 000 kvadratmeter stora demo-, test- och utbildningscentret består av ett 30-tal industrirobotar, inklusive de senaste medlemmarna i YuMi-familjen. Det går bland annat att testa svetsprogrammering, maskinbetjäning och ABB:s kollaborativa lösningar samt att utbilda sig brett, i allt från programmering till robotoperatör. Kunder och andra besökare kan få uppleva tillverkningsmiljöer i en virtuell verklighet i RobotStudio (världens mest använda verktyg för offlineprogrammering av robotar) för att förstå hur VR och digitala tvillingar kan vara till hjälp vid bland annat virtuell drifttagning.

Om ABB Robotics Experience Day
Drygt 700 personer med intresse för automation, robotik och svensk konkurrenskraft tog del av ABB:s virtuella sändning, ABB Robotics Experience Day, den 9 december. Deltagarna fick se den teknik som finns i centret, exempelvis så demonstrerades svetsning, 3D-printning och RobotStudio. Dessutom gavs en översikt av 5G och status just nu i Sverige. Deltagarna fick se konkreta exempel med 5G och robotar på plats i centret för att med egna ögon kunna ta del av hur enkelt och effektivt robotar kan kontrolleras över långa avstånd genom 5G-teknologi i realtid.

Sverige femte största robotnation
Sverige ligger i dag på femte plats i världen när det gäller robotdensitet, med 277 robotar per 10 000 anställda, enligt statistik från IFR (International Federation of Robotics). Snittet i Europa är 114, i Amerika 103 och i Asien 118. I topp ligger Singapore, Sydkorea, Japan och Tyskland. Danmark ligger strax efter Sverige med 243 robotar per 10 000 anställda.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson