ABB:s banbrytande robot YuMi® har satt nya standarder för kollaborativ robotik i fem år

ABB firar den stora historien för sin lilla robot när den tvåarmade kollaborativa roboten YuMi® fyller fem år.

ABB:s kollaborativa YuMi-robot, som ursprungligen lanserades 2015 för att hjälpa personal i smådelsmonteringsuppgifter, har gått vidare med att bana väg i en mängd olika tillämpningar och branscher, öppnat nya möjligheter och hjälpt till att utvidga människors bild av vad som kan uppnås med robotautomation.

Med sin ergonomiska design och en rad av säkerhetsfunktioner, inklusive lättviktiga armar med mjuk vaddering för att undvika klämpunkter, avancerad rörelsekontroll med kollisionsdetektering, är YuMi designad för att installeras i arbetsstationer bredvid människor och öka flexibiliteten genom att låta människor och robotar arbeta tillsammans med uppgifter som tidigare skulle ha nödvändiga säkerhetsbarriärer eller burar.

YuMi har satt en ny standard för säkerhet inom kollaborativa applikationer där robotar och människor behöver jobba sida vid sida. Med sin skicklighet och sin tvåarmade, 14-axlade design har YuMi spelat en nyckelroll i att öka produktiviteten och kvaliteten hos produktionslinor över hela världen, från montering av elektronik och elektriska komponenter till sortering av godis i konfektionsfabriker.

Genom att ta bort behovet för osmidiga och dyra säkerhetsåtgärder såsom staket har YuMi tagit bort både de fysiska och de psykologiska barriärerna som separerar människor från robotar. Nyckeln till YuMis popularitet har varit dess vänliga design som liknar storleken och rörelserna hos en mänsklig operatör, såväl som sina ultralättviktiga vadderade armar som möjliggör för den att röra sig snabbare än andra kollaborativa robotar.

”För fem år sedan var vår vision för YuMi att sätta en ny standard för kollaborativ robotik genom att skapa precisa robotlösningar som kan jobba nära människor utan ytterligare säkerhetsåtgärder eller barriärer, som skulle vara enkel att installera och styra och för att maximera användaracceptans”, säger Sami Atiya, global chef för ABB:s affärsområde Robotics & Discrete Automation. ”YuMi har visat sig vara otroligt populär genom att skapa en ny kategori för små, kollaborativa robotar när det kommer till materialhantering, montering och inspektion samtidigt som den breddar intresset för att använda kollaborativa robotar till en växande serie av tillämpningar från tillverkning till sjukvård och vidare.”

YuMi har sedan sin lansering varit en hörnsten för ABB Robotics & Discrete Automations breda portfölj av kollaborativa automationslösningar. Den har visat upp en imponerande jobbhistorik genom att leverera resultat inom allt från produktion av eluttag till att hjälpa till att testa säkerhet, pålitlighet och uthållighet för bankomater för den Schweizbaserade leverantören av betalningsmjukvara, Abrantix AG. I takt med att sjukvårdssektorn vill öka sin effektivitet har YuMi tagit plats i tillämpningar för sjukvård och läkemedel genom att assistera i uppgifter i laboratorier och medicinska faciliteter. Till exempel använder Copan Diagnostics i USA YuMi-baserade filtrerade biosäkerhetsarbetsstationer för att hantera prov på vävnad, ben och sterila vätskor såväl som transportering av traditionella svabb- och blodprov.

YuMi har också gjort ett stort avtryck utanför arbetsplatsen. Några milstenar inkluderar att möta världsledare som Angela Merkel, Barack Obama och Naresh Modi, dirigera en orkester med Andrea Bocelli i Pisa, Italien, och att servera kaffe till besökare i från bås i butikerna Selfridges i London och Bloomingdales i New York.

”YuMi har verkligt fått sin beskärda del av offentlig uppmärksamhet och har deltagit i allt från musikvideos till populära tv-program, där man ser att den kan användas till allt från att göra pappersflygplan till att göra korttrick”, tillägger Sami Atiya. ”Under alla dessa roliga tillämpningar finns ett allvarligt budskap kring hur robotar som YuMi bidrar till att ändra attityden gentemot robotautomation. Genom att hjälpa till att lära människor hur robotar kan stötta i arbetet har YuMi banat vägen för användningen av robotar på arbetsplatser och fabriksgolv över hela världen.”

För att hjälpa till att fortsätta den revolution som startade med lanseringen av YuMi lanserade ABB sin enarmade YuMi-robot under 2017. ABB:s smidigaste och mest kompakta sjuaxlade kollaborativa robot kan monteras på bord, väggar eller golv och är designad för ge flexibilitet i en växande rad av tillämpningar.

”Under de senaste fem åren har både vår tvåarmade och vår enarmade YuMi-robot tagit sig an den missuppfattning som har hindrat acceptansen av robotar genom att ge prov på den stora vidden av fördelar som de kan ge och genom att göra dem så enkla som möjligt att använda och tillämpa för olika typer av processer”, säger Andie Zhang, global produktchef för kollaborativa robotar på ABB Robotics. ”Kunder berättar för att det som är så bra med YuMi är att folk inte blir rädda för den. Eftersom att den har så människolika funktioner känner sig människor bekväma i närheten av en YuMi-robot. Vi har också märkt att YuMi snabbt tenderar att bli accepterad som en del av teamet när den introduceras på manuella produktionslinor då den i regel används för tråkiga och repetitiva uppgifter, vilket ger operatören tid att utföra mer varierade och intressanta uppgifter.”

YuMi har en marknadsledande inbyggd funktion för lead-through-programmering vilket gör det enkelt för vem som helst att flytta robotarmarna till den position som krävs för deras applikation. Dessutom hjälper ABB:s nya programmeringsmjukvara Wizard till att ytterligare förenkla processen för att skapa ett robotprogram genom att erbjuda ett intuitivt, grafiskt, drag-and-drop-gränssnitt som vem som helst kan använda utan särskild utbildning.

“Med YuMi kan användare börja litet genom att ta sig an de uppgifter som går snabbast och enklast att automatisera för att sedan använda den erfarenhet och det förtroende de har fått för att hitta sätt att tillämpa automation till andra delar av sin verksamhet. En del kunder har till och med köpt en YuMi-robot utan att ha en specifik tillämpning i åtanke”, säger Andie Zhang. ”De vill helt enkelt utforska vilka möjligheter som kollaborativ automation ger tillsammans med sina produktionsteam.”

Läs mer om YuMi på ABB:s webbsida här.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av 144 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en pionjär inom robotik, maskinautomation och digitala tjänster som erbjuder innovativa lösningar för en mängd olika branscher från fordon och elektronik till logistik. Som en av världens ledande leverantörer av robotar och maskinautomation har vi levererat över 400 000 robotlösningar. Vi hjälper våra kunder i alla storlekar att förbättra sin produktivitet, flexibilitet och effektivitet samt att förbättra produktkvaliteten. Vi stöttar deras övergång mot den uppkollade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har över 10 000 medarbetare på över 100 platser i över 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 juni 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef