ABB:s svenska forskningscenter firar 100 år i närvaro av Kung Carl XVI Gustaf

ABB firade 100-årsdagen av det svenska forskningscentret i Västerås, i närvaro av H.M. Kung Carl XVI Gustaf, ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer, Sveriges samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan tillsammans med nationella och lokala företrädare för näringsliv och samhälle.

Några av ABB:s banbrytande innovationer, som de första mikroprocessortyrda industrirobotarna, vilka startade den moderna industriroboteran och den första högspända brytaren för likström, har utvecklats i forskningscentret. För att markera hundraårsjubileet invigde ABB sin nya tillväxthub SynerLeap, som fokuserar på att digitalisera industrin. Mer än 200 gäster deltog i evenemanget.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef
press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com