ABB:s tillväxthub SynerLeap firar ett år – 19 medlemsföretag på plats, accelererar inom innovation

2017-10-24 – ABB:s tillväxthub SynerLeap startade för ett år sedan. Medlemsföretagen har i rask takt anslutit från hela Sverige och är idag 19 stycken

Totalt kommer runt 25 företag att finnas med i SynerLeap. Fyra var klara redan från starten (Gleechi, Evothings Labs, Mobilaris och Nodd) och ytterligare sex flyttade in redan i december 2016 (Acosense, BipOn, Imagimob, Percepio, Cognibotics och SunCom Garage) Därefter har det fyllts på med Boldarc, Build-r, Penny, Adaptive Simulation, CBot, Einride, eze System, Freelway, 1080 Motion och LumenRadio. Nodd har idag flyttat ut men är kvar som alumni-företag.

”Det är spännande att se ABB:s värdepar, Innovation och snabbhet, i verkligheten - hur ABB och startups kan dra nytta av varandra och tillsammans påskynda innovationen. ABB har alltid varit i framkant när det gäller innovation och att ge våra kunder det bästa tillgängliga. SynerLeap är en viktig ingrediens i att fortsätta den framgången”, säger Bazmi Husain, CTO för ABB-koncernen.

Ett exempel på lyckat samarbete är att Mobilaris och ABB levererar ett system för förbättrat säkerhets- och beslutsstöd till Apatyt Rusvumchorrsky-gruvan i Ryssland. Med Tropos Wi-Fi-infrastruktur från ABB som kommunikationsväg och Mobilaris Mining Intelligence som applikation möjliggörs förbättringar av säkerheten och produktiviteten i gruvan.

”Det finns en stark innovationskraft i Sverige och vi ser stora möjligheter när entreprenörskap kombineras med digitaliseringen, det skapar helt nya förutsättningar för innovation. Med tillväxthuben SynerLeap vill vi öka takten för utveckling och bli ännu vassare, något som startup-bolagen verkligen visat under det första året, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. ”Det är bra för Sverige och det är bra för de teknikföretag som tillsammans med oss ges möjlighet att växa och expandera på en global marknad”.

Rent praktiskt fungerar SynerLeap så att företag som söker och blir antagna får flytta in i hjärtat av ABB:s forskningscenter. De får tillgång till lokaler och möjlighet att låna labb samt knyta kontakter med varandra och ABB:s forskare. Det pågår även ett strukturerat arbete för att driva samarbeten mellan företagen och ABB:s affärsenheter.

”Hösten ser spännande ut. Vi har många företag på ingång och en uppsjö av diskussioner och möjligheter mellan medlemsföretagen, ABB och våra samarbetspartners. Vi har ökat interaktionstakten med en faktor tio, vilket hjälper oss att korta innovationscykeltiderna”, säger Peter Löfgren, vd för SynerLeap.” Det finns så mycket smarta hjärnor som används för att skapa appar som hamnar i AppStore och knappt nyttjas. Om de i stället används för att förbättra industrin så ger det enormt mycket värde”, säger Peter Löfgren.

Ettårsdagen uppmärksammades under ett evenemang på SynerLeap i Västerås igår med medlemsföretagen, ABB Technology Ventures (som gör strategiska investeringar och uppköp inom ABB-koncernen), ett 15-tal utvalda europeiska startups samt representanter från ABB-verksamheterna i Sverige och Erik Brandsma, generaldirektör för Energimyndigheten.

ABB
(ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com

SynerLeap, (www.synerleap.com), är en tillväxthub startad av ABB september 2016. Den ger ABB tillgång till innovativ teknik och tillväxtdrivna entreprenörer samtidigt som startup-företagen i SynerLeap får chans att ta del av ABB:s nätverk, laboratorier och kunskap. Det skapar ett ekosystem där små teknikföretag kan växa och vidga sig på en global marknad inom tre områden: industriautomation, robotik och energi. Idag finns det 19 företag i SynerLeap.