ABB säkerställer kraftförsörjning till Sandvik

2016-10-25 – När Sandviks viktiga 52 kV:s matning till industriområdet i Sandviken ska bytas ut föll valet på ABB som vunnit en order på ett gasisolerat ställverk av typen ELK-04.

Sandvik ersätter sitt föråldrade 52 kV ställverk och behöver säkerställa sitt nuvarande energibehov samt säkerställa framtida kraftförsörjning för kommande investeringar till industriområdet i Sandviken.

I leveransen från ABB ingår det gasisolerade ställverket ELK-04 bestående av 23 stycken fack samt en option på ytterligare två stycken fack. Unika egenskaper med detta ställverk är att det tar liten plats och ger både enkel användning och mycket höga prestanda. ELK-04 erbjuder hög flexibilitet för optimering av transformatorstationers utformning.

"Vi är mycket glada för denna beställning och tacksamma för förtroendet från Sandvik. Vi har med denna ställverkslösning kunnat möta Sandviks högt ställda krav på bland annat spänningshållfasthet, tillförlitlighet och tillgänglighet. Vår leverans bygger på ett beprövat teknikkoncept för den här typen av anläggning", säger Jan Karlsson, anbudsansvarig inom ABB.

Ställverket som installeras i Sandvik blir det största av den här typen som ABB har levererat i Sverige.

Projektet pågår och det nya ställverket är planerat att spänningsättas i maj 2017.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät, som betjänar kunder inom energibolag, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. I över 40 år har ABB drivit utvecklingen av framtidens industriella digitalisering. Med över 70 miljoner enheter uppkopplade genom sin installerade bas på över 70 000 styrsystem över samtliga kundsegment har ABB en idealisk position för att kunna dra nytta av energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Med över 130 års erfarenhet bedriver ABB idag verksamhet i över 100 länder och har cirka 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Jan Karlsson, anbudsansvarig