ABB ska öka effektiviteten och produktiviteten i SCA:s utbyggnad av massafabriken i Östrand

2016-03-16 – För första gången någonsin, i massaindustrin, ska en integrerad automationslösning styra hela produktionen - från vedgård till balningslinjen - från ett centralt kontrollrum.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, ska leverera integrerade lösningar med ABB:s marknadsledande automationsplattform System 800xA och kundanpassad programvara för massaprocesser. Lösningen inkluderar design av styrsystem, optimering av alla processer och utformning av kontrollrummet för SCA Östrands utökade massafabrik i Timrå. Fabriken ska vara igång i juni 2018.

Traditionellt styrs olika processdelar såsom vedgård, kokare, sodapanna etc. från separata kontrollrum i en massafabrik. Genom att integrera olika processavsnitt för hela produktionen på fabriken i ett enda system och i ett enda kontrollrum kommer effektiviteten och produktiviteten att höjas i samtliga processdelar. Det helintegrerade kontrollsystemet kommer att ge mycket goda anslutningsmöjligheter och full översikt av fabrikens alla processdelar och enheter.

Driftcentralen, där kontrollrummet blir placerat, kommer att bli en av de bästa operatörsmiljöer i världen utformad med den senaste tekniken inom ergonomi, design och layout. Detta för att säkerställa en attraktiv och effektiv operatörsmiljö som främjar till samarbete mellan alla anställda på bruket. Här kommer operatörerna att övervaka och styra hela bruket från åtta Extended Operator Workplaces, EOW:s, med helintegrerade operatörslösningar som ger processöversikt, tillgång till rätt information och oöverträffade möjligheter till personlig intelligent ergonomi, i en enda lösning. Den enhetliga operatörsmiljön, som främjar till ett effektivt samarbete, kommer att resultera i förbättrad drift, ingenjörsarbete, kontroll och underhåll.

Denna typ av miljö syftar till att skapa proaktiva kontrollcentraler som också kommer att locka en ny generation av aktörer till massa- och pappersindustrin.

Ordern omfattar också en simulator för test av styrningen för samtliga processer i fabriken innan leverans, och för utbildning av operatörer och processoptimering över tiden. För att säkerställa att driftsättningen av hela anläggningen sker så smidigt som möjligt, kommer fem simulatorer användas samtidigt före och under uppstart.

"Genom att utnyttja våra system som en integrerad plattform för hela anläggningen, kan vi bidra till SCA Östrand mål att skapa världens mest moderna och effektiva bruk för barrsulfatmassa", säger Roger Bailey, chef för ABB Process Industries verksamhet.

Fakta om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom industri, energi, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Fakta om SCA Östrands nya fabrik

SCA investerar 7 800 MSEK  i att utöka Östrands sulfatmassafabrik i Timrå, Sverige, till världens största produktionslinje för blekt barrsulfatmassa. Den utökade anläggningen kommer att ha en kapacitet på 900 000 ton barrsulfatmassa per år och kommer att tas i drift i juni 2018.

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsproduktföretag . Koncernen utvecklar och tillverkar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsprodukter. Försäljningen sker i cirka 100 länder under många starka varumärken. Som Europas största privata skogsägare, lägger SCA stor vikt vid ett hållbart skogsbruk. Koncernen har cirka 44000 anställda. Omsättningen uppgick till cirka 115 miljarder kronor (EUR 12.3bn) 2015. SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

För mer information, besök www.sca.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Lars-Gunnar Josefsson