ABB slutför uppgradering av HVDC-länk som stödjer förnybar energi i Kanada

2017-01-23 – Uppgradering av HVDC-länken Madawaska ska stödja överföringen av ren vattenkraft från Quebec med förbättrad tillförlitlighet och effektivitet

ABB har slutfört en omfattande uppgradering av länken för överföring av högspänd likström (HVDC) Madawaska. Länken på 350 megawatt (MW) förbinder elnäten i Québec och New Brunswick i sydöstra Kanada. HVDC-stationen av typen back-to-back har varit i drift i mer än 30 år och moderniseringen väntas förbättra nättillförlitligheten betydligt och minska underhållsbehovet. Projektet har genomförts på uppdrag av det ledande kraftbolaget Hydro-Québec och omfattar installation av ABB:s senaste generation av kontroll- och skyddssystemet MACH och uppgradering av ventilerna med tillhörande kylsystem.

”Denna uppgradering kommer att öka tillgängligheten, minska avbrotten och stärka nättillförlitligheten i regionen”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Framgången i det här projektet speglar ABB:s genomförande i världsklass och vårt ständiga fokus på service och livslängd, en viktig del av vår strategi Next Level. ABB:s digitala kontroll- och skyddssystem MACH fungerar som hjärnan i HVDC-länken, inklusive avancerad felregistrering och fjärrstyrd övervakning, och är ett verktyg för att stödja kunder med ökad nätautomation och nätdigitalisering.”

ABB har en betydande erfarenhet av att uppgradera HVDC-system runtom i världen i takt med att många av dessa installationer har åldrats och behöver förnyas. Det aktuella projektet är ABB:s 23:e uppgraderingsprojekt sedan 1990. ABB:s styrsystem MACH erbjuder en hög grad av integration för att styra kontroll- och skyddsfunktioner och är designat för konstant drift dygnet runt i flera decennier. MACH är världens mest använda styrsystem i HVDC- och FACTS-installationer, med fler än 1 100 system i drift världen över.

ABB banade väg för HVDC-teknik för över 60 år sedan och har genomfört mer än 110 HVDC-projekt. Det motsvarar en total installerad kapacitet på över 120 000 megawatt, vilket utgör ungefär hälften av den installerade basen världen över. ABB ligger fortfarande i framkant av HVDC-innovation och har en unik position i energisektorn med möjlighet att tillverka alla nyckelkomponenter för HVDC-system internt.

Hydro-Québec har producerat, överfört och distribuerat el i mer än 50 år och är Kanadas ledande och ett av Nordamerikas största kraftbolag. Mer än 40 procent av Kanadas vattenreserver finns i Québec. Hydro-Québec har förädlat denna potential och utvecklats till en av världens största vattenkraftsproducenter. Mer än 99 procent av den el som bolaget genererar kommer från vattenkraft.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef