ABB Sverige bidrar till koncernens resultat 2014 - Orderingången tar fart

ABB Sverige redovisade en orderingång på 31,2 miljarder kronor för 2014. Det är en ökning med 28 procent jämfört med 2013. Stora projekt inom kraftöverföring och distribution samt stora industriprojekt står för huvuddelen av ökningen. Men även produkter och service har en fortsatt bra tillväxt. Exporten svarar för cirka 80 procent av den totala orderingången.

Intäkterna minskade med 9 procent och uppgick till 31,1 miljarder. Orderstocken in i 2014 var svagare och förklarar intäktsminskningen. Antalet anställda minskade till 9 000 medarbetare i Sverige till följd av avyttringen av Full Service-verksamheten med cirka 200 medarbetare.

”ABB:s svenska verksamhet hade en bra orderingång under 2014, framför allt under det andra halvåret. Det beror på en bra marknadssituation med stor efterfrågan inom många marknadssegment men också tack vare omsorgsfullt arbete med strategin för lönsam tillväxt. Vårt erbjudande ligger rätt i tiden och hjälper våra kunder att öka deras produktivitet och konkurrenskraft. Vi skapar hållbara lösningar inom kraft och automation”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

”Tillsammans med våra kunder fortsätter vi satsa framåt med forskning och teknikutveckling för att stärka kundernas konkurrenskraft. Tillgången till god och förebyggande service blir allt viktigare i en konkurrensutsatt värld och även här utvecklas verksamheten fint enligt den globala strategin. Som tidigare kommunicerats arbetar vi också kraftfullt vidare med att lösa de utmaningar som finns inom divisionen Power Systems och verksamheten havsbaserad vindkraft.”

Viktiga händelser under 2014

Automationsdivisionerna

För divisionen Discrete Automation and Motion blev både orderingången, intäkterna och resultatet bättre än föregående år.

Divisionen erhöll i januari en order värd 200 miljoner dollar för att leverera de elektriska systemen i samtliga 36 SJ 2000-tåg. Det rekordstora projektet, med merparten av leveranserna från Schweiz, ska förbättra punktlighet, tillförlitlighet och energieffektivitet och upplevelsen att åka tåg.

Affärsenheten Motors & Generators levererade enligt plan framför allt tack vare bra beläggning för Machines och Traction och flera stora projekt erhölls under andra halvan av 2014, vilket bidrog till divisionens goda resultat.

Robotics fortsatte med en god orderingång, goda vinstmarginaler och överträffade förväntningarna. På svensk marknad bidrar Robotics framgångar till ett bra resultat för divisionen med bland annat två större beställningar från Scania och Volvo.

Efterfrågan på snabbladdare ökar. En större order gick till danska CLEVER som ska installera 100 snabbladdare i Sverige. ABB skrev också ramavtal med Vattenfall om snabbladdningsstationer i ett nätverk av upp till tio stationer i Stockholmsområdet.

För divisionen Low Voltage Products gick både orderingången och faktureringen upp under 2014, och för tredje året i rad ökade vinstnivån.

Orderingången på den svenska marknaden tog fart särskilt under fjärde kvartalet. Serviceaffärer i form av uppgraderingar av ställverk har bidragit till den goda utvecklingen, men också integreringen av det nyligen förvärvade bolaget Thomas & Betts.

Exportförsäljningen ökade också, mycket beroende på den ökande efterfrågan av lågspänningsprodukter för vind och solkraftverk i Europa.

Intressanta händelser:

• De tre minsta storlekarna på nya mjukstartaren har lanserats. Den har mer funktionalitet och förbättrad användarvänlighet.

• Enheten Kabeldon har lyckats bra med en exportprojektorder på 13 miljoner kronor till Saudiarabien.

• Divisionens standardiserade och utomhusbaserade fördelningscentraler som går att köpa via E-nummer hos elgrossist fortsätter att utvecklas positivt.

• Divisionen säljer sedan augusti ett urval av strömställare och vägguttag hos Clas Ohlson. Överlag har erbjudandet inom installationsmaterial utvecklats bra under året.

Divisionen Process Automation påverkades av att beslut om större beställningar skjutits fram i tiden. Divisionens arbete med att anpassa organisationen efter rådande marknadsläge bidrog till att resultat och rörelseresultatet landade på en god nivå.

ABB fortsatte visa på sin marknadsledande position inom kranautomation och 2014 blev det näst bästa året någonsin för leveranser av kranautomation till containerhamnar. Bland beställningarna kan nämnas ett antal större order på kranautomation till Korea, USA samt för en ny kund i England.

För den svenska marknaden ökade försäljningen inom i stort sett alla branscher under 2014. Arbetet med datacenters går framåt och kommer vara ett fokusområde även framöver för divisionen. Marknaden ser fortsatt god ut för 2015 och flera investeringar väntas inom massa och papper, läkemedel, petrokemi och LNG-terminaler (liquefied natural gas) i Sverige.

Kraftdivisionerna

Divisionen Power Products hade en svag orderingång under 2014 främst beroende på brist på stora projekt. Divisionen levererade återigen ett starkt resultat.

Intressanta exportorder inom divisionen:

• ABB bokade under andra kvartalet en order till ett värde av 60 miljoner dollar till SEC (Saudi Electricity Company) i Saudiarabien för leverans av krafttransformatorer.

• Under fjärde kvartalet bokades ännu en stor order värd 22 miljoner dollar till American Electric Power i USA för leverans av nio shuntreaktorer.

Flera kunder har visat ett starkt intresse för CO2-brytaren som ger ännu fler miljöfördelar än våra konventionella brytare och försäljningen kom igång ordentligt under 2014.

I Sverige fortsätter kunderna att investera inom elnät och elproduktion och här finns flera stora projekt och investeringar den kommande tiden.

Power Products har bland annat sålt krafttransformatorer till forskningscentret European Spallation Source (ESS) utanför Lund och till Vattenfalls kraftverk vid Luleälven.

Divisionen fortsätter sin investeringstakt i produktion som planerat för att möta efterfrågan på högspänningsprodukter och transformatorer.

För Power Systems började satsningarna på smarta elnät under 2014 att bära frukt och divisionen hade ett rekordår på den svenska marknaden och orderingången ökade kraftigt.

En stor händelse under året var lanseringen av världens mest kraftfulla land- och havsbaserade kabelsystem med 525 kilovolts spänning som sätter världsrekord för plastisolerad HVDC-kabelteknik och dubblerar kraftflödet för att underlätta ökad anslutning av förnybar energi och sammankopplingar av elnät.

ABB satte under 2014 ett nytt spänningsrekord för tekniken HVDC Light med en spänningsnivå på 500 kV, som bidrar till ökad anslutning av förnybar energi för kraftlänken Skagerrak 4 mellan Norge och Danmark.

Intressanta order inom divisionen:

• ABB tog hem en order värd 800 miljoner dollar för en undervattenslänk i Skottland som möjliggör integration av 1,200 megawatt förnybar energi.

• ABB tog hem en kraftorder värd 400 miljoner dollar till Maritime Link i Kanada för ett HVDC Light-system från Ludvika som ska underlätta anslutning av förnybar energi och stabilisera elnätet i Kanada.

• ABB vann en order värd 40 miljoner dollar från den danska kraftoperatören energinet.dk på ett kabelsystem för högspänd växelström som ska överföra elkraft från en ny havsbaserad vindkraftpark.

• I första kvartalet fick enheten Substations i Sverige en order på 45 miljoner dollar för att stärka det svenska kraftnätet.

• ABB tog hem en order värd 55 miljoner dollar på undervattenskabel i Storbritannien som ska ansluta den nya vindkraftparken Dudgeon Offshore Wind Farm med det nationella brittiska elnätet.

Serviceverksamheten

Serviceverksamheten för den svenska marknaden samt exportmarknaden har haft en fortsatt lönsam tillväxt under 2014. Under året har en ökad efterfrågan av serviceavtal märkts, vilket visat sig i ett antal större nytecknade serviceavtal innehållande merparten av ABB:s produktområden.

Utvecklingen av serviceverksamheten går enligt strategin och erbjudandet har utökats för att ännu bättre möta kundernas behov.

I augusti gick ABB-koncernen ut med nyheten att man avyttrar Full Service-verksamheten till Nordic Capital, till följd av begränsade synergier med företagets kärnportfölj. Cirka 200 medarbetare från ABB Sverige arbetar från och med den 1 januari 2015 för det nybildade bolaget Quant.

Svensk försäljning
ABB har under året ökat basorderingången på den svenska marknaden med 9 procent. Tillväxten kommer från alla divisioner som samtliga avslutade året med ett mycket starkt fjärde kvartal. Dessutom har vi under året tagit hem större systemaffärer.

ABB genomför årligen en global kundundersökning, Net Promotor Score (NPS). Under 2014 mer än fördubblades NPS-värdet för den svenska verksamheten. Det visar att ABB:s arbete med att ytterligare stärka fokus på kunder och det ständiga förbättringsarbetet gett resultat.

Under året har arbetet med strategiska kunder fördjupats. Steg har tagits för att göra ABB mer lättillgängligt för de kunder som har behov av både kraft- och automationslösningar. Tydliga erbjudanden i kombination med goda relationer och starka kundteam skapar bättre lösningar till kunderna.

Under året genomfördes ABB-dagar lokalt på alla säljkontor med ett mycket högt deltagarantal från kunder.

Investeringar i Sverige
ABB fortsätter att investera och uppgradera sina produktionsanläggningar och testcenter i Sverige. I Karlskrona fortgår investeringen på cirka 2,7 miljarder kronor för att fördubbla produktionskapaciteten av högspänningskablar.

I Ludvika fortgår investeringar inom både divisionen Power Products och enheten HVDC.

I Västerås har enheten LV Motors slutfört en investering på cirka 40 miljoner kronor i en ny automatiserad stansmaskin samt tillhörande automations- och säkerhetsutrustning. Enheten Machines har installerat en ny större impregneringsanläggning till ett värde av nästan 20 miljoner kronor. Under hösten 2014 öppnade ABB:s robotverksamhet ett nytt test- och democenter i Västerås med inriktning på förpackningsbranschen.

Vi har ytterligare stärkt vår närvaro i Norrbotten för att kunna vara nära våra kunder.

Forskning och utveckling
Teknik samt forskning och utveckling är fortsatt centrala i ABB:s långsiktiga strategi. Investeringarna i forskning och utveckling för ABB-koncernen beräknas öka i snabbare takt än intäkterna under perioden 2011-2015. ABB:s svenska forskningsverksamhet utvecklades positivt under 2014 och nya medarbetare rekryteras från hela världen till forskningscentret Corporate Research i Västerås, som är det största forskningscentret inom ABB-koncernen.

I november 2014 fick civilingenjören Hans Björklund på ABB:s HVDC-enhet (högspänd likström) i Ludvika ta emot det prestigefyllda Polhemspriset 2014 för kontroll- och skyddssystem för smarta elnät.

ABB:s tvåarmade robot YuMi (”You and Me”) presenterades under ABB-koncernens kapitalmarknadsdag i september. Corporate Research i Västerås har haft en ledande roll i att utveckla YuMi och kommersiell lansering kommer att ske under Hannover-mässan i april 2015. Roboten kan arbeta på ett säkert sätt i en miljö tillsammans med människor och den kan både ”se” och ”känna” och kan användas vid bland annat montering av mindre komponenter.

Samhällsansvar
ABB Sverige stöttar många satsningar för att öka intresset för teknik bland unga. Några exempel är Mattecentrum, där ABB är huvudsponsor, Tekniklådor, tävlingen Teknikåttan och matteappen ”King of Maths.

”University Relations” är en satsning för att knyta närmare band med universitet och högskolor i Sverige, med fokus på rekrytering och forskning. Satsningen innebär att ABB skriver samarbetsavtal om strategiskt partnerskap för långsiktiga utbildnings- och forskningsfrågor. Tidigare har ABB Sverige skrivit avtal med KTH, Mälardalens Högskola, Chalmers och under 2014 skrevs också avtal med Linköpings universitet.

Attraktiv arbetsgivare

• FöretagsBarometern presenterade i mars 2014. Då Sveriges teknologstudenter rankade sina framtida ideala arbetsgivare hamnade ABB på andra plats (endast Google kom före). Det innebar att ABB befäste sin starka ställning bland teknologstudenter och behöll sin andra plats från året innan.

• Några månader senare, i oktober, kom resultatet av den stora karriärundersökningen ”Ingenjörsbarometern 2014”. ABB hamnade på andra plats (efter Google, före Ericsson) när drygt 12 000 yrkesverksamma civil- och högskoleingenjörer från Sveriges Ingenjörers medlemsregister rankade sin drömarbetsgivare. ABB behöll sin andra plats från året innan.

• Några dagar innan kom ABB:s traineeprogram på första plats (för andra året i rad) när studenter från Sveriges universitet och högskolor rankade de nordiska företagens traineeprogram.

ABB vill ge fler unga människor chansen att lära känna företagets verksamhet, bland annat via sommarpraktikplatser och examensarbeten. Under 2014 fick 855 personer sommarpraktik och 156 personer exjobb.

Tjugo kvinnliga blivande ingenjörer fick också möjlighet att delta i det populära ”ABB Sustainable Talent Program” som hölls för tredje året i rad. Genom programmet vill ABB ge den som är kvinnlig masterstudent på en teknisk utbildning vid någon av Sveriges högskolor personlig utveckling genom en unik inblick i det företaget gör – och väcka ett engagemang för verksamheten.

Förändringar i ledningen
Under 2014 utsågs Athma Sharma till ny finansdirektör för ABB Sverige efter Lena Andersson som utsetts till finansdirektör för ABB Storbritannien, Irland och Norge.

Mikael Dahlgren utsågs till ny forskningschef för ABB Sverige från och med den 1 mars 2014. Han efterträdde Franz Schmaderer som fokuserar på sin roll som Global Research Lab Manager inom ABB.

Fakta om ABB Sverige
I Sverige har ABB cirka 9 000 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 200 medarbetare, Ludvika med cirka 2 700 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef