ABB tar hem order från Mälarenergi på snabbladdare till elbilar

2016-05-31 - Leveranser av snabbladdare till Mälarenergis satsning på att utveckla laddinfrastrukturen för elbilar i Mälardalen.

ABB har vunnit en order på sju stycken snabbladdare till första etappen i Mälarenergis initiativ Laddregion Mälardalen. Syftet är att underlätta elbilsåkandet runt Mälardalen. Snabbladdare kommer bland annat att installeras i Västerås (Erikslund, Rocklunda och Kopparlunden) samt en i Köping.

”Det känns mycket bra att samarbeta med ABB i denna satsning. Det ger oss bägge möjlighet att på hemmaplan visa hur framtidens laddinfrastruktur fungerar i praktiken. Vi bygger nu ett antal laddstationer runt om i Mälardalen”, säger Magnus Hemmingsson, VD för Mälarenergi.

”Satsningen på laddinfrastruktur för elbilar är en naturlig del av Mälarenergis hållbarhetsstrategi. På det här sättet kan vi bidra till att ytterligare sänka utsläppen av koldioxid i regionen”, fortsätter Magnus.

”Målet är att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030 och en fungerande och lättillgänglig infrastruktur för laddning är en förutsättning för att det ska bli verklighet. Vi är mycket glada att Mälarenergi gör den här satsningen där teknik från ABB gör det möjligt att ta ännu ett steg mot ett hållbart samhälle, säger Johan Söderström, vd ABB Sverige.

Mälarenergi ska under de kommande åren bygga upp ett omfattande nät av laddplatser. Det handlar om hundratals laddplatser som ska byggas fram till och med 2019. Merparten kommer att placeras i anslutning till parkeringsplatser vid köpcentra och andra välbesökta anläggningar.

”Laddning av elbilar blir nu en del av Mälarenergis erbjudande på samma sätt som värme och el. Vi bygger därför ett komplett koncept som förutom laddstationer även inkluderar drift, övervakning, betalningslösningar och kundtjänst”, säger Nicklas Hällman, projektledare, Mälarenergi.

Mälarenergis utbyggnad av laddinfrastrukturen genomförs delvis med ekonomiskt stöd från Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet. Här är lokala laddinfrastrukturer för elbilar ett av de prioriterade områdena. 600 miljoner kronor per år kommer att delas ut för klimatinvesteringar under 2016, 2017 och 2018

”Jag har därför märkt ett ökat intresse för den här typen av projekt. Klimatklivet har definitivt bidragit till att underlätta satsningar på laddinfrastrukturer runt om i landet”, säger Henrik Holmér, ansvarig säljare inom ABB.

Leveransen till Mälarenergi är en helhetslösning och omfattar:

• Snabbladdaren Terra 53Cj
  • Laddskåp
  • Väderskydd
  • Idrifttagning
  • 5-årigt serviceavtal

Om ABB
ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Om Mälarenergi
Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 670 medarbetare. De finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar de el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. De erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef