ABB tar hem order på kraftprodukter i Saudiarabien värd 78 miljoner dollar

Transformatorer ska öka kraftförsörjningen i Riyadh och den omgivande centralregionen

2014-07-02 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd 78 miljoner dollar av den saudiarabiska statliga kraftoperatören Saudi Electricity Company (SEC). ABB ska leverera transformatorer till två nya kombikraftverk som ska stärka överföringskapaciteten i huvudstaden Riyadh och den omgivande centralregionen. Ordern bokades i andra kvartalet.

ABB ska leverera Generator step-up transformatorer, krafttransformatorer och stationstransformatorer till SEC:s nya kombikraftverk. Merparten av enheterna kommer att tillverkas i Ludvika.

”Dessa transformatorer kommer att öka elförsörjningen till konsumenterna och hjälpa till att möta det ökande elbehovet hos industrin och hushållen i regionen”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Vi är glada att få fortsätta stödja Saudiarabien i utvecklingen av landets kraftinfrastruktur.”

Saudiarabien står inför en ökande efterfrågan på el till följd av växande befolkning och industriell tillväxt, främst inom petrokemi. Landet har en ambitiös plan att öka kraftproduktionen med mer än 50 procent från mindre än 60 gigawatt till runt 91 gigawatt år 2020. Långsiktigt har Saudiarabien ambitionen att mer än fördubbla kapaciteten.

Transformatorer är viktiga komponenter i elnät som möjliggör effektiv och säker omvandling av el mellan olika spänningssystem. ABB:s transformatorportfölj inkluderar krafttransformatorer för upp till 1 200 kilovolt, torrtransformatorer och oljeisolerade transformatorer, traktionstransformatorer och specialtransformatorer, inklusive tillhörande servicetjänster och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Länk till film på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=d0BmOaOP7JU

Länk till produktsida för transformatorer från ABB.se: http://new.abb.com/products/transformers/

För mer information kontakta:
ABB Sverige:
Suzanne Lagerholm