ABB tar hem order värd 20 miljoner dollar för att stärka elnätet i Moçambique

Två nya transformatorstationer och nio uppgraderingar ska stärka och utöka elnätet

2014-02-18 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 20 miljoner dollar från Aarsleff-Seth J.V. på konstruktion och leverans av två nya transformatorstationer som ska utöka kapaciteten i kraftöverföringsnätet i Moçambique. Ordern omfattar också renovering och uppgradering av nio befintliga transformatorstationer som ska bidra till att stärka elnätet. Transformatorstationerna ägs och drivs av landets ledande energiföretag Electricidade de Moçambique (EdM). Ordern bokades i fjärde kvartalet 2013.

Efterfrågan på tillförlitlig elkraft i Moçambique växer med en ökningstakt av 10-15 procent per år till följd av industriell tillväxt, byggverksamhet och allmän ekonomisk utveckling. Det nationella elnätet har för närvarande en kapacitet på runt 5 000 megawatt (MW), där mer än 90 procent av kapaciteten ägs och drivs av EdM.

Den ökande lasten och det växande gapet mellan utbud och efterfrågan leder till upprepade störningar och strömavbrott. Moçambiques ambition är att uppnå en effekt av 10 000 MW i elnätet, vilket också öppnar för möjligheten att exportera elöverskott till grannländerna.

”Dessa transformatorstationer kommer att öka kapaciteten och stärka elnätet och därmed bidra till större och stabilare elleveranser, som tillgodoser det ökande elbehovet och bidrar till landets ekonomiska utveckling”, Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige..

ABB:s uppdrag omfattar konstruktion och leverans av två nya och modernisering av nio befintliga högspända AIS-stationer (luftisolerade ställverk). I leveransen ingår nyckelprodukter som effektbrytare, gas- och lufisolerade ställverk för mellanspänning, kontroll- och skyddssystem som uppfyller IEC 61850 samt högpänningsutrustning. Högspänningsapparater kommer från Ludvika och all konstruktion och projektledning kommer från Västerås.

ABB har verksamhet i 20 länder och totalt 5 200 medarbetare i Afrika. Företaget strävar efter att växa minst dubbelt så snabbt i regionen som globala BNP till och med 2015.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade transformatorstationer, såväl som hybridstationer, för spänningsnivåer upp till 1 100 kV. Dessa stationer underlättar effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elektricitet med minsta möjliga miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter samt sektorer som järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Stefan Kullander
Säljchef Substations